Het Volkswagen-gamma volgt twee sporen. Aan de ene kant heb je het klassieke gamma met gekende namen zoals de Golf, de Tiguan en de Passat. Aan de andere kant heb je de 100% elektrische ID-modellen zoals de ID.3, de ID.4 of de ID.5. Maar die situatie blijft niet langer houdbaar nu het hele portfolio zich stilaan elektrificeert.

Je zou de ID-nomenclatuur kunnen aan houden, alleen verlies je dan oertypische VW-badges met een geschiedenis om U tegen te zeggen. Je zou dat ID-voorvoegsel kunnen schrappen, alleen heeft die EV-strategie Wolfsburg handenvol geld gekost. Dus kiest Volkswagen voor een compromis: een combinatie van ID met een household name.
ID. Polo en ID. Cross
Het eerste model dat deze nieuwe naamgeving zal volgen, wordt de nieuwe VW Polo. Die dus niet als ID.2 in het gamma terecht zal komen, maar als ID. Polo. Het tweede model dat deze redenering volgt, wordt de ID. Cross, een elektrische crossover met ID. Polo-dna die tegen het einde van 2026 productieklaar zou moeten zijn.

De gewone Polo zou nog even in het gamma kunnen blijven, parallel met zijn elektrisch aangedreven opvolger. Helemaal weg is het onderscheid (nog) niet. Maar het wel duidelijk waar Volkswagen naartoe wil. Zowel de ID. Polo (inclusief diens GTI-versie) als de ID. Cross Concept worden gepresenteerd op de IAA van München, al verstopt de ID, euh Polo zich nog onder een veelkleurige camouflagewrap.
Bekijk de nieuwe ID. Polo in een video op ons YouTube-kanaal.