Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Aston Martin DBX707 is de overtreffende trap

Geschreven door Steven Appelmans op 01-02-2022

Met de DBX707 wil Aston Martin zijn SUV-aanbod vooral naar boven toe afromen. Voor wie het zich zou afvragen: het cijfer verwijst niet naar een geheim agent, wel naar het vermogen dat de DBX puurt uit zijn vierliter-V8.

De lak op de 'gewone' DBX is nog maar net uitgehard of daar komt Aston Martin al op de proppen met de DBX707. Een overtreffende trap (en dus geen facelift) die vooral de belangrijkste verzuchting van antwoord moet dienen. Want terwijl iedereen laaiend enthousiast was over de stuurkunde van de grote SUV, was de goegemeente dat iets minder over zijn motorische bravoure.

Een lapsus – als je dat zo mag noemen – waar de ingenieurs een passende mouw aan breiden middels een opwaardering van de bestaande, bij AMG ingekochte vierliter-V8. Of moeten we zeggen: metamorfose. Aston Martin puurt immers 157 pk en 200 Nm meer uit wat sowieso al een serieus krachthonk was. Het brengt het totaal op een verbluffende 707 pk en 900 Nm.

Voor zij die hier enige elektrische assistentie vermoeden – AMG heeft immers ook een E Performance-afgeleide van die V8 op het schap liggen – guess again. Het gaat hem louter om aanpassingen aan de turbo (waarvan de schoepen nu met kogellagers zijn uitgerust) en een 'specifieke kalibratie van het motormanagement' (wat dat ook moge betekenen). Kortom, pure mechanische winst, waarbij Tobias Moers, Aston Martins CEO, fijntjes liet verstaan dat de V8 daarmee nog niet aan het eind van zijn latijn is.

2022 Aston Martin DBX707

Natte koppeling

Eveneens nieuw: de natte koppeling voor de negentrapsautomaat. Die komt in de DBX707 de koppelomvormer vervangen. Voor alle duidelijkheid, die opwaardering is niet voorzien voor de gewone DBX, daar blijft de schakelunit zoals hij is.

De reden achter die switch is eigenlijk de aanleiding tout court tot deze DBX707. De koppelomvormer heeft namelijk een vermogenslimiet, wat verklaart waarom het potentieel van de instap-DBX als 'gewoontjes' werd/wordt gepercipieerd. Bijkomend voordeel is dat de natte koppeling die nu de schakelcommando's doorgeeft – een stukje technologie dat overkomt uit de AMG-GT – ook voorzien is op launch control. Een Race Start waarmee deze dik 2,2 ton wegende DBX707 in 3,3 seconden de 100 km/u voorbijraast. Toppen doet het Britse beest bij 310 km/u.

Een serieuze voortgang die om even serieuze ankers vraagt. Aston Martin schroeft dan ook standaard een stel keramische schijven op zijn DBX707 (vooraan 420 mm, achteraan 390 mm). Het verklaart meteen de grotere sleuven in de bumper: die moeten nog meer verkoelende rijwind tot bij de remmen krijgen. 

Op het volledig uit aluminium vervaardigde chassis was weinig aan te merken, dus daar vallen de aanpassingen vooral onder de noemer 'accentwijzigingen'. Al zijn al die details samen toch ook goed voor 20% meer torsionele stijfheid.

Voorts leest het technisch resumé van de DBX707 behoorlijk bekend. De adaptieve dempers worden nog altijd pneumatisch afgeveerd, de actieve rolstangen (die gebruikmaken van een 48-voltondersteuning) vlakken de koetsrol zoveel mogelijk uit en het differentieel kan nog altijd de volle 100% van het vermogen naar de achterwielen sturen.

Uiteraard werd de afstelling van al die componenten ook tegen het licht gehouden en waar nodig bijgesteld. Iets wat zich echter vooral zou moeten laten voelen in de Sport- en Sport+-setting, waaruit we afleiden dat de DBX707 in GT-modus zijn comfortabele zelve blijft. Ook al zullen de nog grotere sloffen (van 22 gaat het nu optioneel tot 23 duim) zich allicht dat tikkeltje duidelijker (lees: harder) laten gelden.

2022 Aston Martin DBX707

Oude Mercedes-software

Net als aan de buitenkant – waar de veranderingen zich kenmerken door een meer geprononceerde grille of een aangepaste dakspoiler – zijn ook de verschillen in het interieur eerder beperkt. Op de middentunnel zitten nu wat meer sneltoetsen zodat je je rijprogramma instant kan kiezen of de kleppen in de uitlaat open kan zetten zonder ervoor naar de Sport-standen te moeten, maar daar blijft het eigenlijk wel bij.

Jammer, want het laat de kans liggen af te rekenen met de tweede meest gehoorde bemerking jegens de DBX: het verouderde infotainment. Da's namelijk nog een Mercedes-systeem uit een vorig decennium. Waarbij het verstelwiel voor de nodige aanpassingen moet zorgen en niet het ondertussen ingeburgerde aanraakscherm. 

Aston Martin gaf bij monde van zijn CEO aan dat er twee redenen zijn om de multimedia te laten voor wat het is. Ten eerste, het kost jaren om het nieuwere MBUX van Mercedes ook binnen te leiden in al een bestaand concept als de DBX. Ten tweede, Aston Martin werkt aan een eigen infotainmentsoftware die het mogelijks ergens dit jaar al introduceert in de op stapel staande V12 Vantage (dat andere nieuwe model dat het merk in 2022 zal lanceren).

Herr Moers voegde er nog aan toe dat DBX707-eigenaars ook de tijd niet zullen hebben zich bezig te houden met de verouderde lay-outs van het multimediasysteem, aangezien "de motorische pret die ze beleven achter het stuur van deze SUV-coupé" met alle aandacht zal gaan lopen. Die klandizie zal wel nog moeten wachten tot april/mei alvorens aan den lijve te kunnen ondervinden of de roerganger van Aston Martin gelijk heeft. 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten