Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Hoe vaak heeft een Belgische bestuurder een snelheidsboete?

Geschreven door Klaas Janssens op 21-04-2021

Op 21 april 2021 houdt de politie een nieuwe flitsmarathon. En dat is nodig, want gemiddeld genomen krijgt een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor een snelheidsovertreding. Dat blijkt uit cijfermateriaal van verkeerscentrum Vias.

Flitsmarathon 21 april 2021

De gemiddelde Belg rijdt te snel. In 2019 zijn iets meer dan 4 miljoen boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid. Dat is een stijging met 8% ten opzichte van 2018. Gemiddeld genomen krijgt een Belgische bestuurder dus een boete om de twee jaar. Om de bestuurders aan te sporen om hun gedrag aan te passen, organiseert de politie de inmiddels veertiende editie van de fameuze flitsmarathon. De actie wil ons er tevens aan herinneren dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.

Ondanks de toegenomen pakkans en de toename van het aantal boetes blijft overdreven snelheid een groot probleem op onze wegen. Volgens een Europese enquête uit 2019, geeft 68% van de Belgen toe in de voorbije maand te snel te hebben gereden op de autosnelweg. Het Europese gemiddelde in andere landen is 62%. Binnen de bebouwde kom geeft 6 op de 10 Belgische bestuurders (62%) toe wel eens te snel te hebben gereden, ten opzichte van 56% in de rest van Europa.

Meer controles

Het is waar dat er meer bestuurders worden betrapt op snelheidsovertredingen, maar tegelijkertijd is ook het aantal controles in de bebouwde kom toegenomen in zones waar steeds vaker een lagere snelheid geldt, 70 km/u in plaats van 90 km/u, 30 km/u in plaats van 50 km/u, enz. Bovendien hebben veel gemeenten hun bebouwde kom uitgebreid, soms tot delen van de weg die ver verwijderd zijn van enige bewoning of gebied met menselijke activiteit. Bovendien varieert de tolerantie naar gelang van de situatie en worden de grenzen steeds drastischer. Idealiter zou daarom een onderscheid moeten worden gemaakt tussen grote en kleine snelheidsovertredingen.

Dit verandert echter niets aan het feit dat een snelheid die is afgestemd op de verkeerssituatie nog steeds een van de meest doeltreffende manieren is om ernstige ongevallen te voorkomen.

Bron: Vias

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten