Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP: grote veranderingen voor de tests

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-05-2020

EuroNCAP, de onafhankelijke organisatie die de veiligheid van auto's test, past zijn tests aan voor 2020. Zo komt er bijvoorbeeld een nieuwe frontale crashtest met een bewegend obstakel aan 50 km/u.

Gedaan met de crash aan 64 km/u tegen een vaste muur die 23 jaar lang werd gebruikt, de nieuwe frontale crashtest van EuroNCAP zal een obstakel gebruiken dat beweegt aan 50 km/u terwijl de auto zelf ook 50 km/u rijdt. Daarmee wordt niet alleen de bescherming voor de inzittenden getest, maar ook de impact op de inzittenden van de andere wagen. De ingenieurs van EuroNCAP gebruiken nu ook een nieuwe pop met de naam Thor. Deze crashtestdummy zou de meest efficiënte zijn ter wereld.

Laterale impact

Er wordt ook een nieuw criterium toegevoegd aan de beoordeling: de 'far-side excursion'. Daarmee wordt er gekeken naar het gedrag van de zetel en zijn inzittende bij een frontale botsing. Het doel is om vast te stellen op welk punt de bestuurder en zijn passagier vooraan zich samen kunnen bezeren. Dit is vooral van toepassing op kleine auto's en heeft als doel om de centrale airbag tussen de zetels gemeengoed te maken. EuroNCAP gaat ook de gegevens onderzoeken voor de hulpdiensten die elke constructeur online moet aanbieden. De kwaliteit en de precisie van de app die de brandweer, dokters en ambulanciers moet helpen zal dus deel uitmaken van de nieuwe EuroNCAP-classificatie.

Aandachtscontrole

Ook de tests van de veiligheidssystemen worden aangevuld. De organisatie gaat de reactie testen van de voetgangersdetectie bij het achteruitrijden en bij de aanwezigheid van een andere auto bij een rijstrookwissel. Daarbij wordt er vooral gekeken naar hoe de auto reageert om een botsing te voorkomen. De controle van de auto voor de aandachtigheid van de bestuurder en de anticipatie voor een botsing zullen ook deel uitmaken van de score. De gemiddelde sterbeoordeling zou dus kunnen afnemen voor de komende auto's die worden getest door EuroNCAP met de nieuwe criteria.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten