Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / India wil meer airbags voor minder verkeersdoden

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-01-2022

Om het hoge aantal verkeersdoden aan te pakken, wil India meer airbags. Vanaf oktober 2022 moeten nieuwe wagens over minstens 6 exemplaren beschikken.

Airbags

India staat bepaald niet bekend om zijn goede verkeersveiligheidsstatistieken. Met een heterogeen wagenpark van oude auto's in slechte staat of recentere voertuigen die uit kostenoverwegingen aan veel lagere veiligheidsnormen voldoen dan in Europa of de Verenigde Staten, heeft het land te kampen met een op hol geslagen dodencijfer op zijn wegen. De Indiase autoriteiten zijn niet gelukkig met deze situatie. De regering heeft daarom voorgesteld om vanaf 1 oktober 2022 een minimum van 6 airbags verplicht te stellen voor alle nieuwe voertuigen.

De verantwoordelijkheid van de constructeurs

Tot nu toe waren alleen frontale airbags verplicht. Dit zou dus een belangrijke verandering zijn en een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van passieve veiligheid. Om aan deze nieuwe norm te voldoen zullen de constructeurs zich dus binnen zeer korte tijd op industriële schaal moeten aanpassen. De Indiase regering heeft het type airbags gespecifieerd dat verplicht zal zijn: twee frontale airbags, twee zijdelingse en twee gordijnkussens ter bescherming van de achterpassagiers.

Cette augmentation du nombre d’airbags impliquera un surcoût qui aura forcément un impact sur le prix de vente des modèles neufs. Or il s’agit là d’un critère fondamental quand on sait que le prix moyen des véhicules neufs vendus en Inde est inférieur à 10.000 $, soit 8800 €.

>> Lees ook – Verkeersveiligheid: 20% minder ongevallen in 2020

Vox populi

Laten we niet vergeten dat India in 2020 bijna 132.000 verkeersdoden telde bij meer dan 366.000 geregistreerde verkeersongevallen. Dat zijn echt alarmerende cijfers. Alvorens deze nieuwe veiligheidsrichtlijn te valideren zal de Indiase regering gedurende een periode van 30 dagen een enquête houden onder de bevolking en het bedrijfsleven om hun opmerkingen te verzamelen. Bovendien wordt in de bovengenoemde statistieken geen onderscheid gemaakt tussen sterfgevallen in auto's, bussen, vrachtauto's en zwakke weggebruikers die het slachtoffer zijn van verkeersongevallen. Dit zijn opmerkingen die logischerwijs uit de openbare raadpleging naar voren zouden moeten komen.

Deze nieuwe norm zou echter slechts een rookgordijn zijn, meer demagogisch dan iets anders. De verbetering van de intrinsieke veiligheid van voertuigen op de weg is een welkome stap voorwaarts, maar het zal nog vele jaren slechts een minderheid van het wagenpark betreffen. Daarom zal het effect op het aantal sterfgevallen op korte tot middellange termijn waarschijnlijk marginaal blijven. Bovendien worden andere belangrijke factoren door de Indiase regering nog steeds over het hoofd gezien, zoals de slechte staat van het wegennet, de naleving van de verkeersregels en de verkeersdichtheid.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten