Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / BMW 635 CSI

Met de 635 CSi coupé verlegde BMW andermaal zijn grenzen op het vlak van prestaties en comfort. Zijn motor is een van de meest geslaagde ontwerpen van de fabrikant uit München.

BMW 635 CSi

Met de 635 CSi coupé verlegde BMW andermaal zijn grenzen op het vlak van prestaties en comfort. Zijn motor is een van de meest geslaagde ontwerpen van de fabrikant uit München.

Techniek

De nieuwe BMW 6-Reeks, die werd gelanceerd in 1976, kreeg de zware taak om de indrukwekkende 3.0 CS op te volgen. Hij werd getekend door Paul Bracq, die eerder de Mercedes SL Pagode had ontworpen. Zijn zeer elegante look had hij te danken aan zijn fijne dakstijlen en zijn scherpe, haaienneus. Bij zijn debuut werd hij aangeboden met twee zescilindermotoren: een 3-liter en een 3,3-liter (630 en 633 CSi). Beide krachtbronnen vielen echter te licht uit voor het gewicht van de auto (1530 kg leeg) en waren bovendien alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde vierversnellingsbak. Voor een auto die in de eerste plaats bedoeld was om op de Autobahn te cruisen, was dat dodelijk voor het verbruik, dat in die tijd heel gevoelig lag. We mogen immers niet vergeten dat Europa in het midden van de jaren 70 te lijden had van een oliecrisis. Daarom volgde in 1978 al de 635 CSi, aangedreven door een gedowntunede versie van de racemotor van de CSL. Met zijn Bosch L-Jetronic-injectie ontwikkelde deze zescilinder-in-lijn van 3,5 liter 218 pk bij 5200 o/m. En in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak stuwde hij de zware coupé in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalde hij een topsnelheid van 227 km/h. Eindelijk had de 6-Reeks een motor die beantwoordde aan zijn ambities. Ook qua sound! Met een wereldwijde verkoop van 45000 exemplaren tussen 1978 en 1989 was de 635 CSi een schot in de roos. Op de Amerikaanse markt werd deze comfortabele coupé verkocht met een viertrapsautomaat, maar anderzijds ontwikkelde BMW ook een meer gespierde versie. De M635 CSi werd aangedreven door de motor van de M1, een zescilinder met een dubbele nokkenas en 24 kleppen, die 286 pk ontwikkelde en de 6-Reeks omtoverde tot een echte sportieveling.

Mythe

Zijn sierlijke haaienlijn, zijn comfortabele interieur en de sound van zijn zescilindermotor: alles aan de 635 CSi is even aangenaam. Als je dat vergelijkt met de huidige BMW’s, zou je haast zeggen dat het vroeger beter was!

 

Richtprijs

De 635 CSi valt hoe langer hoe meer in de smaak en die hernieuwde populariteit vertaalt zich in hogere prijzen. Kijk uit voor koopjes, want hun koetswerk zou wel eens compleet doorgeroest kunnen zijn. Reken op een prijsvork van 7000 tot 15000 euro voor een goed exemplaar.

 

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten