Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Hyundai Pony

Geschreven door David Leclercq op 17-12-2015

Dankzij de Pony, de eerste in serie geproduceerde auto van Hyundai, kon de Koreaanse constructeur zich ontwikkelen in Europa.

 

Dankzij de Pony, de eerste in serie geproduceerde auto van Hyundai, kon de Koreaanse constructeur zich ontwikkelen in Europa. Hij was getekend op het Oude Continent en uitgerust met motoren en versnellingsbakken van Mitsubishi. Zijn Belgische debuut vond plaats in 1978 op het salon van Brussel.

Techniek

Hyundai, dat in 1967 werd opgericht in Zuid-Korea, bouwde in eerste instantie Ford Cortina’s onder licentie. Enkele jaren later, in 1974, besloot de directie van het merk om een eigen model te ontwikkelen. Om dit project tot een goed einde te brengen werden een aantal ex-projectleiders van British Leyland gerekruteerd. De styling van de Pony werd toevertrouwd aan de goede zorgen van het bureau Ital Design. Het resultaat was een tweevolumeberline die – vreemd genoeg – niet voorzien was van een achterklep. De motoren werden afgeleid van die van de Mitsubishi Colt Lancer. De klanten hadden de keuze tussen twee krachtbronnen: een 1200 cc van 55 pk en een 1400 van 67 pk. Daarnaast maakte de Pony – als een automobiele Frankenstein – ook gebruik van een aantal Ford Cortina-onderdelen. In 1978 bemerkte de familie Moorkens het potentieel van dit totaal onbekende merk in Europa en werden ze de eerste Europese invoerder van Hyundai. Op het salon van Brussel van datzelfde jaar kon het Belgische publiek voor het eerst met een Koreaanse auto kennismaken op een minuscule stand met amper drie tentoongestelde auto’s. Dat was nog een heel eind verwijderd van het succes dat het merk vandaag oogst…

De mythe

De Pony, die esthetisch dicht aanleunde bij de Morris Marina of de FSO Polonez, was niet meteen een schot in de roos. Maar is wel nog altijd interessant omdat hij symbool staat voor de behoorlijk onhandige aanpak van de jonge constructeur om de wereldmarkt te veroveren (met Afrika, Azië, Europa en Midden-Amerika).

Richtprijzen

De eerste generatie van de Hyundai Pony is bijna volledig verdwenen uit Europa en is zelfs nog moeilijker te vinden dan een Ferrari F40. Oorzaak: een inherent roestprobleem en een totaal gebrek aan imago. Als u er eentje vindt, is de richtprijs dat wat de gek ervoor wil betalen!

 Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten