Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Porsche 959

De Porsche 959 was een rijdend laboratorium waarin alle toptechnologie van de jaren 80 vervat zat. Van deze ‘super-911’, die aan miljonairs werd verkocht voor een duizelingwekkende prijs, werden slechts 283 exemplaren gebouwd.

De Porsche 959 was een rijdend laboratorium waarin alle toptechnologie van de jaren 80 vervat zat. Van deze ‘super-911’, die aan miljonairs werd verkocht voor een duizelingwekkende prijs, werden slechts 283 exemplaren gebouwd.

Techniek

In de jaren 80 verlegde Porsche zijn focus naar zijn modellengamma met motor voorin, maar tegelijkertijd werkte de sportafdeling in Weissach aan de ontwikkeling van de vierwielaandrijving. Na de presentatie in 1983 van een vierwielaangedreven prototype in Frankfurt rijpte het idee om een ‘super-911’ te creëren voor de Groep B-rallycompetitie in het hoofd van de Porsche-bazen. Voor die conceptcar werd de cockpit van de Carrera overgenomen, evenals de positie van de motor in achteroverhang. Dat was in die tijd nog altijd een unieke architectuur voor dit soort auto’s, want de overige constructeurs gaven de voorkeur aan een centrale motorpositie. De aangepaste koetswerklijn werd vooraan gladgestreken voor een betere luchtweerstandscoëfficiënt, maar er werd ook uitgebreid gebruikgemaakt van lichte materialen: de deuren, kofferklep en motorkap waren gemaakt van aluminium, terwijl voor de spatborden en het dak glasvezel en kevlar werd gebruikt. In de achterspatborden werden luchtinlaten geïntegreerd en op de motorkap prijkte een spoiler om meer downforce te genereren op de achterkant van de auto. Na een testdeelname aan de Dakarrally, waarbij de drie prototypes tot opgave werden gedwongen, presenteerde Porsche eindelijk de productieversie van de 959. De Duitse sportwagen, die voor zijn tijd extreem goed uitgerust was, beschikte standaard over klimaatregeling, ABS, een regelbare ophanging en zelfs een bandendrukcontrolesysteem. Onder de motorkap lag een zescilinder-boxermotor van 2849 cm3. Met zijn twee verschillende turbo’s (een kleine voor de lage toerentallen en een grotere voor het hogere toerengebied) ontwikkelde dit technologische juweeltje 450 pk bij 6500 o/m. Zijn getrapte drukvoedingssysteem onderdrukte het zogeheten turbogat of het ‘alles of niets’-moment waarvan alle drukgevoede auto’s uit die tijd last hadden. Met een tijd van amper 3,9 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/h was de 959 de ultieme sportwagen. Van alle productiewagens kon hij uitpakken met het grootste vermogen met liter en bovendien was hij uitgerust met een zesversnellingsbak: een absolute primeur!

Mythe

De extreem knap ontworpen en geavanceerde 959 was van bij zijn lancering een legende. In die tijd was er haast geen enkele jongere die geen poster van deze bolide in zijn kamer had hangen…

Richtprijs

“Hallo, mijnheer de bankier? Mag ik even onder nul gaan?” Vandaag gaat de Porsche 959 niet voor minder dan een miljoen euro van de hand. Voorzie zeker ook een stevig budget voor zijn onderhoud, dat extreem nauwgezet moet worden uitgevoerd.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten