Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Skoda Felicia Pick-up FUN

In de jaren 90 toverde Skoda zijn saaie Pickup wat onhandig om tot een vrijetijdsvoertuig. Met zijn kuikengele koetswerkkleur en zijn opklapbare achterbank in de laadbak was de Fun een commerciële flop, maar hij heeft wel indruk gemaakt.

In de jaren 90 toverde Skoda zijn saaie Pickup wat onhandig om tot een vrijetijdsvoertuig. Met zijn kuikengele koetswerkkleur en zijn opklapbare achterbank in de laadbak was de Fun een commerciële flop, maar hij heeft wel indruk gemaakt.

Techniek

Skoda, dat in 1990 werd opgenomen in en drie jaar later werd overgenomen door de Volkswagen-groep, sleepte een heel saai imago mee uit zijn verleden als autoconstructeur in het voormalige Oostblok. In 1995 werd de ondermaatse berline Favorit van boven tot onder herzien en omgedoopt tot Felicia. De veel overtuigendere nieuwkomer nam de koetswerkversies van zijn voorganger over: berline, Combi en Pickup. Deze laatste was in de eerste plaats bedoeld voor kleine zelfstandigen: simpel en goedkoop. Om zijn imago in Europa op te krikken presenteerde Skoda in 1997 tot ieders verbazing de Felicia Fun. Dit was niet meer of niet minder dan een Pickup die tot een vrijetijdsvoertuig was omgetoverd door middel van een oranjegele koetswerkkleur en een bodykit (compleet met bumpers, side skirts, enzovoort), die rechtstreeks van de dichtstbijzijnde tuningshop leek te komen. Leuk detail: in de laadbak was een opklapbare achterbank gemonteerd, waarop twee passagiers konden plaatsnemen in de buitenlucht en met de haren in de wind. Om in te stappen moest je tegen een visueel stootje kunnen, want de stoelen waren gedeeltelijk geel, net zoals het stuurwiel en de wijzerplaten van de instrumenten. Onder de motorkap van de Fun lag een 1.6 van VW-makelij die we al kenden van de Polo 6N. Met zijn 75 pk bewoog deze motor de Fun rustig voort, gelukkig zonder al te veel enthousiasme, gezien de natuurlijke rolneiging en beperkte stijfheid van de auto. Met zijn atypische look beleefde de Felicia Fun een haast onbestaande carrière. Op twee jaar tijd werden er amper 3832 exemplaren van geproduceerd.

Mythe

De Skoda Felicia Fun was zo schreeuwerig en overbodig dat we er twintig jaar na zijn lancering nog altijd om moeten lachen. Maar hij was wel van meet af aan een collector’s item. De Fun is minder elegant dan een Mini Moke of een Citroën Méhari, maar ook veel zeldzamer en minder duur. En toch even opvallend…

Richtprijs

Ondanks zijn zeldzaamheid is de Felicia Fun niet duur: voor 1500 tot 3000 euro kunt u er al eentje vinden in goede staat. Aangezien hij nog wat te jong is om deel te nemen aan oldtimerevenementen, zou hij de komende jaren wel eens aan populariteit kunnen winnen.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten