Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Toyota MR-2 MK1

Als eerste Japanse productiewagen met centrale motor wist de Toyota MR2 met zijn onklopbare prijs-kwaliteitverhouding en zijn suggestieve en futuristische ‘Manga’-lijn zijn stempel te drukken op zijn tijd.

Als eerste Japanse productiewagen met centrale motor wist de Toyota MR2 met zijn onklopbare prijs-kwaliteitverhouding en zijn suggestieve en futuristische ‘Manga’-lijn zijn stempel te drukken op zijn tijd.

Techniek

De Toyota MR2, waarvan de naam verwees naar Mid-engined Runabout, werd gelanceerd in 1984. Met zijn hoekige en in die tijd heel moderne ‘wedge’-lijn maakte hij meteen furore. Deze Japanner, die werd aangeboden in twee koetswerkversies (Coupé en vanaf 1986 de targa T-bar), bracht een revolutie teweeg op de markt van de kleine sportievelingen. Enerzijds omdat hij de eerste Japanse productiewagen was met een middenmotor en anderzijds omdat zijn prijs-kwaliteitverhouding onklopbaar was. Met de MR2 kreeg de klant echt waar voor zijn geld! Zijn suggestieve look werd meestal onderstreept door een rode koetswerklak die deed denken aan het Italiaanse prestigemerk Ferrari, waarvan de sportwagens eveneens gekenmerkt werden door opklapbare koplampen. Daarnaast pakte de Toyota ook uit met een uitgesproken sportief interieur. Heel laag gezeten in de kuipstoeltjes keken de inzittenden uit op een dashboard waarvan de instrumenten bewust naar de bestuurder gericht waren. Die laatste werd extra verwend met een minuscuul en hooggeplaatst versnellingspookje, een driespakig sportstuur en een centrale toerenteller. De MR2 werd aangedreven door de 1600 met dubbele nokkenas van de Corolla Sport, die hier achter de stoelen verstopt zat. Met zijn 122 pk volstond die ruimschoots om de 1050 kilo lichte bolide voort te stuwen. Deze motor aarzelde niet om in de toeren te klimmen en wist bovendien op verzoek te verleiden met een suggestieve en schorre sound. Dankzij zijn evenwichtig verdeelde gewicht gedroeg de MR2 zich wonderwel op bochtige wegen, waar hij tonnen rijplezier verschafte zonder ooit gevaarlijk te worden. Jammer dat de versie met compressor (en 145 pk bij 6500 o/m), die was bedoeld voor de Amerikaanse markt, nooit naar Europa is gekomen.

Mythe

De betaalbare en pretentieloze MR2 is de ideale metgezel voor wie houdt van echt autorijden en het retrogevoel. Jammer genoeg werd zijn hardnekkige corrosiegevoeligheid hem vaak fataal, ondanks zijn legendarische betrouwbaarheid.

Richtprijs

De prijzen van de Toyota MR2 zijn de laatste jaren vrij stabiel en schommelen tussen de 3000 en 8000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten