Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Citroën C5 Aircross met automaat?

In de lente van 2019 deden we al een korte test van de C5 Aircross 1.2 PureTech, maar dan in zijn basistrim met een handbak. Medewerker Pascal Binon geeft nu zijn indrukken na meer dan 2.000 km achter het stuur van een topversie met automaat.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Met zijn progressieve hydraulische schokdempers, zijn Advanced Comfort-zetels en zijn akoestisch glas voor de zijruiten moet de C5 Aircross dé heruitgevonden Citroën bij uitstek zijn: een auto die de nadruk legt op comfort boven alles. Een reis heen en terug naar het zuidwesten van Frankrijk was de perfecte gelegenheid om hem eindelijk eens uit te proberen en te kijken of Citroën in zijn opzet geslaagd is.

Leuk

Blog / Citroen C5 Aircross / AutoGids

Ik heb geluk, het model dat voor mij is gereserveerd is een Shine-topversie die erg goed is uitgerust en bovendien is verfraaid met enkele mooie opties zoals het zeer dure Ambiance Hype Brown interieur (2.200 euro) met verwarmde, masserende én elektrische Advanced Comfort-zetels (ja, Citroën is nog steeds een Frans merk!) met geheugen aan de bestuurderskant. Ze omsluiten het lichaam erg goed, zonder te zacht te zijn, waardoor ik er lange uren mee op de baan kon doorbrengen zonder stijf te worden. Een goed begin! De rest van het interieur spreekt me ook aan, met een aangename afwerking voor het oog, terwijl de praktische aspecten ook niet ontbreken: het beschikbare volume onder de middenarmsteun is gigantisch en... gekoeld! De plaatsen achterin zijn ook aangenaam, maar ze lijken minder ruim dan in de Ford Kuga, die ook een verschuifbare achterbank heeft.

Vanaf de eerste meters is de gladheid van de dempers voelbaar, net als zijn souplesse. Zalig! Vooral omdat het koetswerk goed onder controle blijft en de remmen opmerkelijk progressief werken. Je hebt nooit last van schokken. Zoals de oude Citroëns met hun hydraulische ophanging geeft deze C5 Aircross de indruk het wegdek op te vullen. Het vliegend tapijt-effect is er dus nog steeds. Het zou echter nog beter zijn zonder de (wel erg mooie) 19-duimers die standaard zijn op de Shine en jammer genoeg voor extra trillingen zorgen.

Het model dat ik tot mijn beschikking had, was uitgerust met een actieve rijstrookassistent, maar ook met een semi-autonoom rijhulpsysteem met afstandsregelaar en stuurassistentie. Meestal schakel ik zo'n systeem direct uit, maar de C5 Aircross is relatief gevoelig aan zijwind en op zulke lange trajecten op de snelweg moet ik toegeven dat deze rijhulpmiddelen het leven echt gemakkelijker maken voor de bestuurder, die geen enkele stuurcorrectie meer moet doorvoeren.

Nog een klein detail: het ruitensproeisysteem 'Magic Wash' lijkt vooral de vrucht te zijn van een poging om kosten te besparen, maar het werkt wel erg goed. Door het water rechtstreeks uit de ruitenwissers te laten komen zijn er geen sproeiers meer nodig en heb je een kleinere elektrische pomp nodig, maar toch voldoet het systeem perfect. Voor hoelang is wel de vraag, want als je ziet hoe de watertoevoerbuisjes om de as van de wisser zijn gewikkeld, vraag je je af hoe het allemaal zal verouderen.

Jammer

Blog / Citroen C5 Aircross / AutoGids

Met een afstelling die gericht is op comfort, vraagt de C5 Aircross om een rustig rijgedrag. Daarmee vergeet je dus vlug dat hij flinke rol- en vooral duikbewegingen maakt... als je er niet mee rijdt zoals het hoort!

De digitale tellers zijn op een originele manier gepresenteerd, met in het bijzonder een toerenteller in de stijl van een weegschaal (een knipoog naar de oude GS en CX). De horizontaal bewegende toerenteller overtuigde mij echter helemaal niet, net als de andere weergavemogelijkheden. Het centrale scherm is goed geïntegreerd, maar is niet erg groot. Het meest vervelende is echter het ontbreken van fysieke knoppen of schakelaars voor de airco, wat meer afleidende handelingen vereist. De geluidsisolatie is best goed, maar ik had meer verwacht van een auto met akoestisch glas. Idem dito voor het glazen panoramadak (1.500 euro), dat al snel luidruchtig wordt.

Onder de kap is de PureTech 130 (230 Nm bij 1.750 opm) voldoende voor alledaags gebruik. Maar hoewel de EAT8 het rijcomfort verbeterd vergeleken met de handbak, is de automaat niet de snelste op de markt, noch de zachtste tijdens de schakelmomenten. Bovendien schakelt hij te veel terug zodra je bergop gaat, wat te brutaal gaat met de cruise control actief. De Sport-modus is niet interessant, net zoals Eco, behalve dat die een zachtere gasrespons biedt, wat aangenaam is in de stad. Onderweg heb je daarentegen de indruk dat de helft van de paarden zijn gaan lopen, en dat zonder enige impact op het verbruik. En over het verbruik gesproken: een gemiddelde van 8,3 l/100 km tijdens een test van meer dan 2.000 km, voornamelijk op de snelweg, vond ik eerder teleurstellend, hoewel het precies dezelfde waarde is als met de handbak. Tenslotte, hoewel de C5 Aircross eerder een reiswagen dan een stadswagen is, was een 'Hold'-knop aangenaam geweest om mijn voet niet op de rem te moeten houden om stil te blijven staan.

Dus?

De C5 Aircross biedt wat je van een echte Citroën mag verwachten: een onvergelijkbaar rijcomfort. Jammer dat het op de Shine een beetje verstoord wordt door de grote velgen van 19 duim. Ik vergeef hem zijn andere kleine foutjes (een iets zwakkere automaat en een hoger dan verwacht verbruik), terwijl zijn prijspositionering erg interessant is: met de kleine PureTech 130 starten de prijzen al bij 25.050 euro (30.330 euro voor de Live met automaat), wat hem een van de goedkoopste SUV's maakt van zijn klasse. En dat terwijl hij standaard al zeer goed is uitgerust.

Verwante testen

In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross