Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Alpine A110 R Ultime (2025) – is deze hardcore versie zijn erg hoge prijs ook waard?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Ultime is de ultieme reïncarnatie van de Alpine A110. Hoewel deze hardcore variant een heleboel wijzigingen ondergaat, blijft de vraag of die de bijzonder hoge prijs ook rechtvaardigen. AutoGids doet de test.

Terwijl Alpine werk maakt van zijn volledig elektrische opvolger; blijft de A110 vlotjes kopers vinden. Veel is er nochtans niet veranderd sinds zijn debuut in 2018. Op wat extra versies en speciale edities na is de Franse sportwagen bijzonder trouw gebleven aan zijn basisconcept. Voor het slotakkoord heeft Alpine alle registers alsnog opengetrokken, met deze Ultime als resultaat.

Design Alpine A110 R Ultime

De duivel zit in de details. De Ultime mag er dan grotendeels uitzien als een Alpine A110 R, de aerodynamica spreekt wel een hartig woordje mee. Kijk maar naar de talloze sleuven in het koetswerk, naar de splitter onder de neus en complexe diffusor onder de kont, naar de verstelbare achterspoiler met zwanenhals, naar de extra vinnen op de flanken en de extra deflectoren aan de achterwielen, naar het haaienvinnetje op de rug.

Review Alpine A110 R Ultime (2025) – eerste test AutoGids

Al die addenda zorgen voor neerwaartste druk: bij 275 km/u genereert de Ultime nog eens 149 kilogram meer downforce dan de A110 R. Verder staat deze Alpine op versiespecifieke Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, semi-slickbanden die ook de mechanische grip naar nieuwe hoogsten stuwen.

Interieur Alpine A110 R Ultime

Binnenin de Ultime domineren de kuipstoelen in carbon, de grotere schakelpaddles, de gepersonaliseerde afwerking en het genummerde plaatje – het gaat immers om een gelimiteerd reeks van 110 exemplaren. Toch is de algemene cockpitsfeer minder verfijnd dan in het standaardmodel: comfort maakt plaats voor een uitgesproken 'race'-gevoel.

Review Alpine A110 R Ultime (2025) – eerste test AutoGids

Specs en prestaties Alpine A110 R Ultime

De midscheeps gemonteerde 1,8 liter-turbomotor wint wat aan pit. In vergelijking met de A110 R waarop hij zich baseert, klimt het vermogen van de vierpitter van 300 naar 325 pk. Of zelfs naar 345 pk als je benzine met verhoogd octaangetal gebruikt (RON 102 ipv RON 98). Ingrijpender is de keuze voor een andere versnellingsbak: de zeventrapsautomaat van Getrag moet immers wijken voor een versterkte EDC-transmissie met zes verhoudingen.

2025 Alpine A110 R Ultime

Tussen de aangedreven achterwielen van de A110 R Ultime vind je een nieuw sperdifferentieel terug, terwijl het onderstel een gewijzigde geometrie combineert met manueel verstelbare Öhlins-dempers. Het soort aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat deze Alpine snellere rondetijden achter zijn naam kan schrijven. 

Rijden (circuit) Alpine A110 R Ultime

Op het circuit toont de A110 R Ultime zijn ware aard. De vooras stuurt messcherp, de toegenomen downforce en de verbeterde tractie transformeren deze Alpine in een echte circuitjongen. De versnellingsbak reageert sneller bij opschakelen, al blijft hij bij het terugschakelen iets te traag om optimaal met het motorremmen te spelen.

2025 Alpine A110 R Ultime

De remmen profiteren van de extra grip en stabiliteit, maar de auto blijft bijzonder levendig achteraan. Speels, maar veeleisend. De handmatige afstelling van de schokdempers laat ruimte om te finetunen, maar de basisafstelling van ons testexemplaar vergde een ervaren rechtervoet. Vergeleken met de A110 R is de Ultime preciezer, sneller, maar ook minder vergevingsgezind.

Rijden (openbare weg) Alpine A110 R Ultime

Bij dagelijks gebruik maakt de A110 R Ultime minder indruk. Zijn compacte formaat en bovengemiddelde wendbaarheid blijven een troef, maar de beenharde ophanging en de semi-slickbanden beperken de polyvalentie bij verplaatsingen op de openbare weg. En dan hebben we het geeneens over de trilllingen, over de mechanische geluiden die de cockpit vullen.

2025 Alpine A110 R Ultime Review

Alpine heeft het graag over een soundtrack die de “de intensiteit en de beleving” zouden verhogen. In werkelijkheid blijkt het meer op lawaai, dat bovendien bijzonder vermoeiend blijkt. Waar de A110 R nog als dagelijks speelgoed kan dienen, vraagt de Ultime volledige toewijding van zijn bestuurder. 

Prijs en oplage Alpine A110 R Ultime

Deze Alpine is bedoeld als hebbedingetje, als peperdure kers op een bijzonder smakelijke taart. Je hebt de talloze aanpassingen aan het koetswerk, de aandrijflijn en het onderstel, maar de mogelijkheden om de Ultime verder aan je persoonlijke smaak aan te passen, gaan ze mogelijk nog verder - dankzij het personaliseringsprogramma Atelier Sur-Mesure. 

2025 Alpine A110 R Ultime

We hebben het dus over een wereldwijd tot 110 stuks gelimiteerde reeks, over wellicht de laatste Alpine met een verbrandingsmotor - al is het dan maar een viercilindertje. En toch is de prijs er toch wat over, vinden we. Zelfs voor het verzamelaarspubliek waarop Alpine met deze Ultime mikt. Want een vanafprijs van 265.000 euro, dat is meer dan het dubbele van de reguliere R-versie. 

Conclusie Alpine A110 R Ultime

Een technisch hoogstandje, deze Alpine. De uitgepuurde versie van wat een reeds puur en onversneden sportwagen is. En dat resulteert in een flitsend rijgedrag. Op circuit dan toch, en dan nog enkel in de juiste handen. Maar het voornaamste obstakel is toch de prijs. België krijgt een exemplaar van de A110 R Ultime toegewezen, maar die heeft momenteel nog geen eigenaar gevonden...

Verwante testen

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Web Editor

Tests

Onze tests