Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf u nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i30 N Fastback: In stijl naar de trackdays

Hyundai heeft een stijlvolle Fastback-afgeleide klaar van zijn i30 N. Die neemt alle elementen over die de gewone i30 N al zoveel succes opleverden, en voegt er zelfs nog enkele verbeteringen aan toe.

37.499 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het concept

Het regende lovende commentaren bij de voorstelling van de Hyundai i30 N, wat zich vertaalde in enthousiaste reacties bij het publiek. Sinds zijn lancering in Europa, nauwelijks anderhalf jaar geleden, wist Hyundai al 9.000 exemplaren van zijn hot hatch te verkopen, en in België staat de teller al op meer dan 300 stuks. Dat is beter dan de constructeur gehoopt had. Met dat succes in gedachten wil Hyundai graag verder werken aan de uitbouw van zijn sportieve N-familie. De Veloster N hebben we in Europa niet, maar wij krijgen wel een i30 Fastback, die met hetzelfde sportieve sausje overgoten is als de gewone i30 N.

Hyundai’s sportieve departement heeft echter meer gedaan dan gewoon het recept van de i30 N kopiëren: het greep de lancering van de Fastback-versie aan om kleine verbeteringen door te voeren, onder meer aan het onderstel. De voorophanging krijgt bijvoorbeeld nieuwe veren en een nieuwe stabilisatorstang en is daarmee 5 procent zachter geworden. De aanslagpunten zijn 6 millimeter langer en 10 procent minder hard. Algemeen gesproken stelt Hyundai dat de nieuwe voortrein de trekkracht verbetert, en tegelijk ook de levendigheid ten goede komt. Ook aan de achterophanging vallen aanpassingen te melden. Daar komt er een extra arm bij die niet alleen de dwarsstijfheid verbetert, maar ook de grip optimaliseert. Vanaf april krijgt ook de i30 N hatchback trouwens deze verbeteringen mee.

Wat er verandert

Voor het overige neemt deze coupé alle elementen van de gewone i30 N over: dezelfde elektrisch bekrachtigde stuuroverbrenging, dezelfde actieve uitlaat en dezelfde 2.0 T-GDi. Met een kleine nuance weliswaar: terwijl Hyundai de hatchback aanbiedt met twee vermogensversies, is in de Fastback alleen de krachtigste van die twee verkrijgbaar. Hier beschikt de tweeliterturbo dus altijd over 275 pk bij 6.000 o/m en 353 Nm bij 1.450 tot 4.700 o/m, met een overboost van 378 Nm.

Hoe hij rijdt

De i30 Fastback N zet in vergelijking met de gewone vijfdeurs 12 kilogram meer op zijn achteras, wat hem een neutralere gewichtsverdeling over voor- en achteras oplevert: 59,7/40,3 procent, tegenover 61,8/38,2 procent voor de hatchback. Daardoor, en ook door de aanpassingen aan de voortrein, voelt de neus iets lichter aan, op voorwaarde tenminste dat je zuiver instuurt in een bocht met hoge snelheid (onze test vond plaats op droge ondergrond).

In sommige gevallen liet de achterkant zich zelfs verleiden tot een kleine glijpartij. Niets om je zorgen over te maken echter, en in zijn geheel blijft het weggedrag intuïtief en beschaafd. Wat prestaties betreft, is er geen verschil met de hatchback: een topsnelheid van 250 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden.

Budget

De i30 N Options Concept, die op het voorbije autosalon van Parijs te zien was, is een voorbode van een accessoirelijn die op termijn voor de productievarianten beschikbaar moet worden. De conceptcar liet 25 verschillende individualiseringsmogelijkheden zien, zowel voor de binnenkant als voor de buitenkant. Dat gaat dan van een specifieke bumper tot een carbon achtervleugel, over N-stickers op de zijschorten, een motorkap van carbon of gesmede aluminium 20-duimvelgen met semi-slickbanden. Ook in het interieur is het al carbon wat de klok slaat: op het dashboard, rond de ventilatiemonden, aan de deurgrepen en zelfs aan de afplattingen van het stuurwiel. Dat laatste is verder met alcantara overtrokken, net als de lichtere sportstoelen. Hyundai zou ook een aluminium pedalenset en dito versnellingspook willen aanbieden, naast andere personaliseringsmogelijkheden voor het interieur.

Ons verdict

De i30 N was al een goed ontwikkelde en erg complete sportieve auto. Nu komt daar met de Fastback N een knap gestyled alternatief bij, dat ook iets praktischer voor de dag komt met een koffer van 436 liter (tegenover 381 liter in de hatchback). Wel is de hoofdruimte achteraan iets minder goed, maar dat is nu eenmaal eigen aan de coupélijnen.

  • Praktische sportieveling koffer
  • Doortastende voortrein
  • Verhouding prijs-prestaties
  • Hoofdruimte achterin
  • Streng interieur
  • Inertie motor

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Geschreven door op