Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Renegade 2018: Baby Wrangler

De kleinste Jeep mocht naar de dokter en keert terug met een kleine facelift… en een harttransplantatie. We ontdekken een Renegade die gegroeid is, volwassener werd, en properder.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Sinds hij in 2014 werd gelanceerd, verkocht Jeep al 800.000 Renegades. De kip met de gouden eieren dus, en dat moet zo blijven. Daarom is de facelift vooral subtiel gebleven. We zien nieuwe bumpers vooraan, een breder ‘7-slot’ radiatorrooster en nieuwe lichtblokken waardoor hij wat weg heeft van de Wrangler. Een bewuste zet, want zelfs de nieuwe LED-lichtsignatuur is zo bedacht dat ze de twee extremen uit het Jeep-gamma verenigt.

Wat er verandert

Achteraan geven de nieuwe led-lichten een andere invulling aan de ‘jerrycan’ signatuur, en dat is het dan geweest wat uiterlijke aanpassingen betreft. Om nog meer wijzigingen te vinden, moet de deur open. In het dashboard zit het nieuwe UConnect-multimediasysteem met 8,4-duim scherm (optie) verwerkt. Ook de bediening van de airco is nieuw. Het geeft de Renegade een meer volwassen uitstraling. Daarbij gooit hij zelfs de speelse rode zone van de toerenteller, herwerkt tot modderspatten, overboord. Je moet de veranderingen dus in de details gaan zoeken, tot je onder de motorkap kijkt. Jeep zorgt voor twee nieuwe motoren. Gebaseerd op identieke architectuur met een cilinder van 333 cc heeft Jeep twee motoren ontwikkeld, een 1-liter en een 1,3-liter. De kleinste telt slechts drie cilinders en beschikt over 120 pk. De grotere doet er nog eentje bij, wat vermogens van 150 pk en 180 pk mogelijk maakt. Hij telt één bovenliggende nokkenas waaraan de variabele klepstelling aan inlaatzijde (MultiAir III) is toegevoegd. Hij krijgt ook een partikelfilter, noodzakelijk om te voldoen aan de Euro 6d-normen. De nieuwe, zuiniger motoren vervangen de oude atmosferische 1,6-liter E-Torq en de 1,4-liter MultiAir.

Hoe hij rijdt

Jeep liet de balansas voor wat hij was, uit vrees voor bijkomende wrijving. Maar de driecilinder blijkt in de praktijk een stille knaap. Hij doet in de praktijk vriendelijk wat van hem gevraagd wordt. Sommige van zijn concurrenten leggen meer enthousiasme aan de dag, al speelt het gewicht van de Renegade hier vast ook een rol. De 1,3-liter heeft dan wel weer 150 pk om mee te goochelen, maar hier lijkt de DDCT-versnellingsbak dan weer wat lui. Bij elke duw op het gaspedaal, of het nu om vertrek of herneming gaat, volgt een wachttijd van twee seconden vooraleer de versnellingsbak in actie schiet. Heel vervelend. Volgens de ingenieurs is dit een gevolg van de eco-programmatie van de versnellingsbak, maar de andere producten uit de FCA-groep die deze dubbelekoppelingsbak hebben, hebben niet hetzelfde probleem. De driecilinder krijgt uitsluitend een manuele zesbak, de 1,3-liter met 180 pk kan dan weer over een negentrapsautomaat beschikken. Elk vermogen krijgt dus zijn eigen type versnellingsbak. Wie vierwielaandrijving wil, kan dat alleen maar combineren met het dieselaanbod. De diesels voldoen voortaan aan de Euro 6d-normen.

Budget

De prijzen zijn nog niet bekend. Laten we dus stilstaan bij de 4x4-functies van deze kleine terreinwagen. Hoewel de benzinemotoren verstoken blijven van vierwielaandrijving, is de Renegade pas echt een Jeep zijn wanneer hij zich ook in het veld uit de slag kan trekken. Daarbij moet je dan vooral naar de koppelrijker dieselmotoren blikken, de enige die de Trailhawk-badge krijgen in het Renegade-gamma. Hij krijgt 2 centimeter meer bodemspeling, terwijl de negentrapsautomaat van ZF een superkorte eerste versnelling krijgt (20:1). Dit maakt een transferbak bij lage snelheid overbodig. Het Select-Terrain systeem krijgt een ‘rock’ setting en hij beschikt over een elektronische afdaalhulp. In combinatie met de bijkomende beschermplaten kan de Renegade zo vol vertrouwen het bos induiken, een modderbad nemen, van rots naar rots springen en klimmen… als een echte Jeep.

Ons verdict

De nieuwe Jeep Renegade is volwassener en aantrekkelijker dan ooit dankzij zijn knipoog naar de Wrangler. Maar zonder gegevens rond het verbruik of zelfs maar een prijs is het onmogelijk om al een finaal oordeel te vellen over de nieuwe motoren. Afspraak in een volgende gedetailleerde wegtest om definitief uitsluitsel te geven.

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Geschreven door op