Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Land Rover Discovery: onstuitbaar

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

In afwachting dat de Land Rover Discovery op de markt komt (maart volgend jaar), konden we al een prototype aan de tand voelen op serieus off-road terrein, een uitdaging die deze nieuweling met glans doorstond.

Het was op het Blair Atol Estate (75.000 ha), waar Land Rover een van zijn mooiste Experience Centers heeft (49 verspreid over de hele wereld) dat we gedurende drie uur de nieuwe Land Rover Discovery aan de tand mochten voelen op een terrein om u tegen te zeggen (zowel qua schoonheid van de landschappen als de onbetrouwbaarheid van de ondergrond). Na een periode van vrieskou was het kwik namelijk met zo’n 20° gestegen en dat was gepaard gegaan met hevige regenval de dagen ervoor. Het resultaat laat zich raden: zompige paden, drassige wegen, uit de oevers getreden beken, glibberige rotspartijen, you name it, you had it.

Tweemaal V6

De prototypes die ons ter beschikking stonden waren voorzien van de topmotorisaties, enerzijds de 3-liter V6 met compressor op benzine, goed voor 340 pk en  aan de andere kant de V6 drieliter turbodiesel met 258 pk (in ons land zal ook een 211 pk-versie beschikbaar zijn voor Brussel en Wallonië…). Na met beide gereden te hebben moeten we bekennen dat we nog iets sterker onder de indruk waren van de zelfontbrander, omwille van zijn fenomenale koppel waarmee hij zich nog iets makkelijker uit de moeilijkste situaties kon bevrijden. We wijzen er ook op dat de goedkopere versies van deze totaal nieuwe Discovery ter beschikking komen met tweeliter turbodiesels, een versie met 180 pk en een nieuwe, krachtiger versie van dezelfde motor met 240 pk.

Onze prototypes waren uiteraard voorzien van de nieuwste snufjes die Land Rover heeft voorzien om zijn 7-zits paradepaardje op te smukken, zodat we niet alleen overal konden passeren maar liefst ook nog in het hoogste comfort. We wijzen u daarbij nog op het feit dat de nieuwe Discovery een vrije hoogte heeft van 283 mm (tijdelijk te verhogen met 20 mm als het echt noodzakelijk is, via een noodstand), een wieluitslag heeft aan elke hoek van niet minder dan 500 mm (uiteraard is de auto geheel onafhankelijk opgehangen, zowel voor- als achteraan) en dat hij een waaddiepte tot 900 mm aankan. Niet dat om mechanische redenen die waaddiepte niet nog een beetje hoger zou kunnen zijn, maar bij een watermassa die dieper is dan 90 cm gaat de auto achteraan gewoon vlotten… Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat Land Rover door het oordeelkundig gebruik van lichtere materialen (vooral aluminium dat instaat voor 85% van de structuur, maar ook andere) het leeggewicht van deze mastodont met niet minder dan 480 kg heeft kunnen doen teruglopen.

Erop of… erover

Onze prototypevoertuigen waren nog lichtjes gecamoufleerd, net om erop te wijzen dat het hier nog om met de hand in elkaar geschroefde prototype-exemplaren gaat, de productie van de Discovery start pas in januari van volgend jaar. Dat zullen in eerste instantie de Special Edition zijn (zo’n 2000 exemplaren), maar nu al werden meer dan 12.000 voorverkopen geregistreerd.  Die klanten kunnen bij hun aankoop kiezen tussen een Single-Speed of een Twin-Speed Transmission. De eerste opteren voor een permanente vierwielaandrijver zonder transferbox, onze auto’s waren voorzien van deze bak met 2 verhoudingen, voor optimaal rendement in zware terreinomstandigheden.

En die waren er, daar in de omgeving van het Schotse Dunkeld. Eerst kregen we een bemoddderd bospad met diepe groeven voorgeschoteld, dat onze testauto (nochtans voorzien van de normale M+S-banden die standaard worden geleverd) overmeesterde met een verrassend gemak. Dan was er een op het eerste gezicht onoverkomelijke rotshelling met grote rotsblokken die we dachten te vermijden maar we werden er onverbiddellijk over gejaagd. Ook hier gaf de auto geen krimp, op het grote MMI-scherm kan je trouwens in real time volgen wat de mechaniek doet, wanneer de wielen slippen, wanneer ze trekkracht hebben, welke differentiëlen geheel of gedeeltelijk geblokkeerd worden, met daarnaast een driedubbel camerabeeld van zowel de linker wielen, de rechter wielen als het terrein voor de auto. Indrukwekkend.

Heide en turf

Het meest verraderlijke was eigenlijk nog een zeer idyllisch ogend pad dwars door heide- en grasgebied waarin onze voorgangers zo’n diepe groeven hadden getrokken dat onze auto hier en daar de grond raakte in het midden zodat de wielen nauwelijks nog grip hadden. Dan kan de verbazingwekkende all-terrain technology voor een korte periode nog een tandje bijsteken en de vrije hoogte nog met een paar centimeter verhogen, voldoende om ons ook over deze aartsmoeilijke, aalgladde passage heen te helpen. Het meest indrukwekkende moest dan nog komen: we werden aangemaand een waterpoel in te duiken waar de waaddiepte het maximum van 90  mm benaderde (ook al aangegeven op een schema van de auto op het centrale scherm) en ook die hindernis nam deze Discovery zonder noemenswaardige problemen.

Ons verdict

In afwachting dat we u de echte eerste test op alle soorten ondergrond kunnen voorstellen (dat is voor half februari volgend jaar) en verder kunnen uitweiden over alle aspecten van deze eerste “digitale” Discovery, kunnen we nu al stellen dat deze oer-Land Rover voor 7 personen zijn reputatie weer helemaal waarmaakt, ze in feite nog een beetje opkrikt. Eens te meer hebben we moeten constateren dat het niet toevallig is waarom deze Discovery onze favoriete Land Rover is: 7 volwassenen in een dergelijke mate van comfort over zo’n gevarieerd en moeilijk terrein kunnen transporteren zonder haperen, het is weinigen gegeven. In feite kennen we er maar een en hij heet Discovery.

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Discovery