Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes A-Klasse

Mercedes is koortsachtig zijn hele gamma aan het faceliften. Deze keer zijn de A- en B-Klasse aan de beurt, voor een midlife-opfrisbeurt die in sterke mate op ecologie mikt.

Omdat de B-Klasse en de tweede generatie van de A-Klasse ondertussen al vier jaar op de markt zijn, hebben ze vandaag recht op een opfrisbeurt. Uiterlijk beperkt die zich tot een nieuwe, hoekiger voorspoiler, een lichtjes hertekende motorkap en nauwelijks merkbare wijzigingen aan de lichtblokken en bumpers, terwijl in het interieur helemaal niets is veranderd, op de stoelbekleding na. In het licht van de huidige klimaatbekommernissen zijn de motoringenieurs echter ingrijpender aan het werk gezet. Allereerst is het hele gamma brandstofefficiënter gemaakt door aan de motorsturing te sleutelen. Zo zijn de dieselversies 180 CDI en 200 CDI zo'n zeven procent zuiniger geworden door een geoptimaliseerde uitlaatgasrecirculatie. Maar om echt groene punten te kunnen scoren heeft Mercedes een heel rist extra maatregelen verenigd in een (gratis) optioneel pakket, dat de naam Blue Efficiency draagt. Dat omvat banden met een lage rolweerstand, een 10 millimeter verlaagd koetswerk om het frontale oppervlak te verkleinen, een aan de binnenkant afgesloten radiatorrooster en een intelligente alternator, die minder weerstand biedt bij het optrekken. Dit pakket is een gratis optie bij de A en B 150 en 170 en is standaard voor de A 160 CDI driedeurs. Die krijgt bovendien een langere bakspreiding, om het verbruik nog verder te reduceren. Als gevolg daarvan verstookt hij slechts 4,5 l/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 119 g/km. Ten slotte hebben de A en B 150 en 170 Blue Efficiency standaard een stop-startsysteem. Dat werkt minder intuïtief dan de technologie die BMW en Mini gebruiken omdat je bij Mercedes je voet op de rem moet houden, anders start de motor onmiddellijk. Naar het voorbeeld van de VW-groep en Toyota heeft nu ook Mercedes een automatische parkeerhulp. De bestuurder moet enkel nog gas geven en remmen terwijl de auto zelf zijn wielen draait en zichzelf in een parkeerplaats wurmt.

Omdat brandstofbesparingen het gemakkelijkst te verkrijgen zijn in kleinere modellen, heeft Mercedes bij deze facelift al zijn kaarten bovengehaald om van de A- en B-Klasse de ecoridders van het gamma te maken. Optisch veranderden ze nauwelijks, maar dankzij enkele handige snufjes (wegrijhulp voor op hellingen, automatisch parkeersysteem) zijn ze nog meer dan voordien stadsauto's par excellence geworden.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars