Een carrière van 35 jaar, en 17 miljoen verkochte exemplaren in 120 landen: de Renault Clio is meer dan een levende legende, het is simpelweg de bestverkochte Franse auto ooit. Een opvolger klaarstomen voor zo’n legendarisch model heeft altijd iets van een equilibristenwerk: de nieuwkomer moet voldoende vernieuwen, maar ook weer niet in die mate dat het trouwe cliënteel dreigt af te haken. Een evenwichtsoefening waarin Renault tot nog toe altijd met verve geslaagd is voor de vijf eerdere generaties van de Clio, sinds dat model in 1990 de ‘Supercinq’ kwam aflossen. Ditmaal lijkt er in plaats van evolutie echter eerder sprake van revolutie.
Om te beginnen qua uiterlijk, waar we gerust van een stijlbreuk mogen gewagen. En of de nieuwe Clio van zich doet spreken: nauwelijks waren de eerste beelden op het web verschenen, of er ontstond al een felle polemiek op onze sociale media. En terwijl een minderheid nog lovende woorden had voor zoveel durf, leek de meerderheid toch niet goed te weten te weten wat ze hiermee aan moesten – hier en daar weerklonk zelfs wat ongezouten kritiek. Natuurlijk moet je altijd opletten om die commentaren op een Facebook- of Instagrampagina niet te veralgemenen. Er is ook nog zoiets als een stilzwijgende meerderheid, en die is commercieel vaak veel belangrijker dan die paar toetsenbordhelden. Laat ons dus maar eerst de verkoopcijfers afwachten.
Design Renault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
Anderzijds blijft het wel zo dat ze bij Renault zelf de nieuwe kleren van de Clio ook als ‘disruptief’ omschrijven. In de praktijk leverde dat een nogal bijzonder mengelmoes op, waarin verschillende invloeden naar voren komen. Zo bespeuren sommigen in de neus een vleugje Mazda, terwijl anderen in de afgeknotte kont dan weer echo’s van de huidige Peugeot 3008 menen te ontwaren. Dat laatste zou ook niet zo verwonderlijk zijn, want deze nieuwe Clio draagt de handtekening van ene Gilles Vidal, ex-designverantwoordelijke bij… Peugeot. De brave man (die intussen opnieuw vertrokken is bij Renault om terug te keren naar Stellantis) heeft duidelijk moeilijk om afstand te nemen van zijn visuele stokpaardjes, aangezien hij die gewoon van de ene naar de andere groep meebrengt.
Hoewel de nieuwe Clio vertrok van dezelfde basis als zijn voorganger (het CMF-B-platform), werd hij wel een stukje groter. In de lengte kwam er bijna 7 centimeter bij (waarvan 1 centimeter tussen de voor- en achterwielen): met zijn 4,12 meter is de Clio VI de langste auto in dit segment, en dus nog een fractie langer dan een MG 3 of Skoda Fabia (maar dan spreken we over millimeters). Met zijn 1,77 centimeter is deze zesde generatie ook 4 centimeter breder geworden, een groei die je ook terugziet in de spoorbreedte vooraan.

In profiel zorgt de 26 millimeter langere motorkap en de veel schuinere achterklep voor een dynamischer lijnenspel. Voeg daar de aflopende daklijn aan toe, en de handgrepen voor de achterdeuren die in de C-stijlen werden geïntegreerd, en je krijgt een Clio die onmiskenbare coupétrekken begint te vertonen.
Die vloeiender lijnen leveren Renaults stadsauto ook een gunstiger stroomlijn op (de Cx-waarde gaat van 0,32 naar 0,30), al wordt die winst deels weer tenietgedaan door het grotere frontale oppervlak. Met als gevolg dat de totale luchtweerstand status quo gebleven is.
Interieur en koffer Renault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
De 1 centimeter langere wielbasis, gecombineerd met dunnere en meer uitgeholde rugleuningen voor de voorstoelen én de mogelijkheid om je voeten onder die voorstoelen te schuiven, komen de ruimte achterin ten goede. Maak je echter geen illusies: de bank is eerder bedoeld voor twee dan voor drie personen, en achter een bestuurder van 1,85 meter blijft het behelpen qua beenruimte, terwijl de aflopende daklijn de hoofdruimte evenmin veel goed doet. Anders gezegd: qua verhouding buitenmaten-binnenruimte is de Clio alweer geen hoogvlieger. Idem voor de koffer: Renault pakt dan wel trots uit met een knappe 391 liter laadvolume, maar in de Full Hybrid-versie slinkt die waarde als gevolg van de hoogspanningsbatterij tot 309 liter. En dat is voor een auto van 4,12 meter dan weer veel minder indrukwekkend.

Een ruimtewonder is de nieuwe Renault Clio dus niet, maar de kwaliteitsindruk in zijn interieur werd wél opgewaardeerd. Zowat alle zichtbare delen zijn bekleed met knappe materialen, met zelfs vanachteren uit verlichte stof voor het dashboard aan passagierszijde (in de topversie Esprit Alpine is dat alcantara). Net zoals alle recente Renaults kan de Clio rekenen op het Open R Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten (Maps, Play en Assistant, al zal die laatste op termijn vervangen worden door het meer geëvolueerde Gemini). Het geheel laat zich bedienen via twee schermen van elk 10,1 duim, met een haast feilloze ergonomie. Op dit vlak is de vooruitgang ten opzichte van de voorganger allicht het meest uitgesproken en behoort de Clio zonder meer tot de top van zijn klasse.
Kenmerken, prestaties en verbruik Renault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
In eerste instantie kunnen klanten kiezen voor twee aandrijfgehelen: de TCe 115 (een drukgevoede 1.2-driecilinder) en de hier geteste Full Hybrid 160. Die maakt gebruik van Renaults welbekende zelfopladende techniek met zijn Multimode-versnellingsbak zonder klassieke koppeling. De aandrijflijn is naast krachtiger, vooral ook stiller en soepeler geworden, met minder sterk voelbare overgangen tussen de verschillende werkingsmodi. Als bestuurder hoef je je nog altijd nergens wat van te trekken, de elektronica regelt alls.

Tegelijk is deze Clio Full Hybrid 160 ook verrassend zuinig: onder de 4 l/100 km blijven is bij een normale rijstijl perfect mogelijk. Vooral als je in en om de stad blijft, waar de auto vaak puur elektrisch rijdt. Lange stukken snelweg trekken dat gemiddelde iets op, maar nooit in buitensporige mate.
Rijgedrag en comfortRenault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
Het onderstel van de nieuwe Clio weet ook met bochtige slingerwegen van wanten, met zijn bredere sporen (39 millimeter meer vooraan en 10 millimeter extra achteraan) die rolneigingen op een natuurlijke wijze tegengaan. Ze krijgen daarbij de hulp van stijvere antirolstangen (maar zonder daarin te overdrijven) en schokdempers die in de Esprit Alpine-uitvoering een eigen afstelling genieten.

De filtering blijft altijd keurig – meer dan keurig zelfs – en met het directe stuur (nog maar 2,1 omwenteling van nok tot nok, bij een ongewijzigde draaicirkel) laat de Clio zich stabiel en onverstoorbaar door de bocht leiden. Rijplezier is hier geen loos begrip: het consistente en goed centrerende stuur, de goed gekozen schokdemping, de krachtige en keurig doseerbare remmen en de alerte reactie van de aandrijflijn maken van deze Clio een van de meest dynamisch en prettig rijdende auto’s in het B-segment.
Prijs Renault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
Als Full Hybrid E-Tech 160 wordt de nieuwe Renault Clio in ons land in vier uitvoeringen aangeboden
- Evolution (23.550 euro)
- Evolution + (24.900 euro)
- Techno (26.800 euro)
- Esprit Alpine (28.300 euro).
De prijzen zijn best scherp: voor een rechtstreekse rivaal als de Toyota Yaris Hybrid (die een heel stuk compacter is) beginnen de catalogusprijzen pas bij 27.600 euro, en dan heb je nog maar de 116 pk-variant. Om maar te zeggen dat deze in Turkije gebouwde Fransman gunstig gepositioneerd is, ook al omdat de instapversie met de TCe 115 er al is vanaf 18.950 euro.
Conclusie Renault Clio Full Hybrid E-Tech 160 (2025)
De Clio VI belichaamt als geen ander de opwaardering die nu al een tijdje aan de gang is bij Renault. Een gezellig interieur, een modern infotainmentsysteem, tastbaar comfort, een eersteklas rijplezier en een hybride aandrijflijn die nooit eerder zo zuinig was: de nieuwste aanwinst in het segment van de stadsauto’s met verbrandingsmotoren heeft alles wat nodig is om zijn koppositie in dit segment te behouden.
In dit artikel : Renault, Renault Clio