Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane R.S. EDC: speels achterwerk

In plaats van mee te doen met een vermogenswedloop verkoos Renault bij het ontwerpen van de nieuwe Mégane R.S. een ingenieuze aanpak. Hij werd bedacht met sturende achterwielen en een ophanging met hydraulische aanslagpunten.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De eerste ‘super-Mégane’ (op basis van de tweede generatie) werd onthuld op het salon van Frankfurt in 2003. Met 225 pk en zijn innovatieve onderstel (toen al met een voorophanging met onafhankelijk scharnierpunt) was het een echt roofdier voor de weg. In 2008 ruimde hij plaats voor de Mégane II R.S. die het vermogen opdreef tot 275 pk. Vandaag start de Mégane IV R.S. zijn carrière met ‘slechts’ 280 pk (de Trophy met 300 pk volgt later), maar ook met een bijzondere troef: de vierwielbesturing 4Control. In tegenstelling tot de Talisman of Espace, is het doel hier niet om vlotter te parkeren of gemakkelijker te slalommen tussen pakweg de karren van de supermarkt, maar wel om te zorgen voor een wendbaarheid die ongezien is voor een sportieve berline in het C-segment.  

         

Wat er verandert

De Mégane R.S. wil sportief zijn, maar ook chic. Tegenover de Mégane GT tekende het team van Laurens van den Acker een elegante en gespierdere auto zonder te vervallen in ‘slechte smaak’ (lees: opzichtige spoilers). Een F1-lamel, een centrale uitlaatpijp in de vorm van een trapezium achteraan, hier en daar een verbreding of verlaging: de allures bezitten aantrekkingskracht. Technisch gezien heeft de Mégane R.S. enkele exclusieve elementen, te beginnen met de ophanging met hydraulische aanslagpunten en een specifieke afstelling van de vier gestuurde wielen (een première voor een Mégane R.S.). Ook de uitlaat, wielen, zetels en remmen zijn specifiek.

Hoe hij rijdt

De Mégane IV R.S. zet een mijlpaal omdat hij als eerste van de categorie beschikt over gestuurde achterwielen, een magische oplossing waardoor je met de kont kunt ‘spelen’ zonder dat de achterwielen grip verliezen. In grote mate toch, want het ESP duldt bij een sportieve rijstijl wel enkele gecontroleerde drifts. Op een compacte berline van 280 pk krijgt het 4Control-systeem een heel andere dimensie. Om scherp in te sturen hoef je niet langer te strijden met de bediening. Het vraagt wel meer dan de 200 kilometer van onze eerste test om alle nuances van het weggedrag van dit beest te ontdekken, maar eenmaal je het onder de knie hebt (nauwkeurige stuurimpulsen, niet te veel of nerveus) geniet je van een meesterlijk weggedrag. Wat een rijgemak voor een sportieveling van 1.450 kilogram!

Nog een revelatie: de hydraulische aanslagpunten helpen de ophanging om de koetswerkbewegingen doeltreffend te beheersen en tegelijk het verbazingwekkende rijcomfort te garanderen, ondanks de zeer lage banden (19 duim) in maat 35. De EDC-versnellingsbak vlakt de paardenkracht nog een beetje af, maar aangezien jouw dagelijkse rit wellicht voor 90 procent aan rustig tempo verloopt, blijft dit het beste compromis voor de meeste klanten. Puristen geven wellicht de voorkeur aan de duidelijkere feedback van de handgeschakelde zesversnellingsbak en het Cup-pakket.  

Budget & uitrusting

Rijden in de Mégane R.S. kan vanaf 34.550 euro met de manuele versnellingsbak of 36.300 euro als hij is uitgerust met automaat. Het Cup-pakket – met onder meer een mechanisch Torsen-differentieel en remschijven in aluminium en carbon – wordt bij de lancering aangeboden voor 1.700 euro, alleen op de Mégane R.S. met handgeschakelde versnellingsbak. Om te genieten van dit Cup-pakket met EDC-bak moet je geduld oefenen tot september 2018.     

Concurrentie

Alleen grote vissen: de Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra R, Honda Civic Type R en ook de Hyundai i30 N en Volkswagen Golf R. Het is een gedurfde zet van Renault: een lager vermogen dan andere concurrenten compenseren door een ongeziene wendbaarheid. Op dit vlak – en ook qua veelzijdigheid – mag de concurrentie zeker ongerust zijn.  

Ons verdict

De Mégane R.S. werd geperfectioneerd. Niet door een stevige dosis pk’s toe te voegen, maar door zich te concentreren op veelzijdigheid. We onthouden van deze eerste test vooral de wendbaarheid van het 4Control-systeem, naast het comfort en de zuiverheid van de ophanging met hydraulische aanslagpunten. Troeven die doeltreffendheid verzoenen met het welzijn in deze auto. Om de puristen gerust te stellen, heeft Renault een manuele versnellingsbak en Cup-pakket voorzien, in afwachting van de Trophy-versie met 300 pk. Voor iedereen is er dus een geschikte R.S.-versie.

  • Sportieve en klassevolle stijl
  • Ophangingscomfort
  • Geniale wendbaarheid 4Control
  • EDC nog weinig overtuigend bij sportief gebruik
  • Braaf interieur (tegenover uiterlijk)
  • Knallende uitlaat in Sport-modus (maar niet in Race-stand)

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Geschreven door op