Hoewel hij nog maar een goed decennium meegaat, is de Q3 al uitgegroeid tot een van de hoekstenen binnen het Audi-gamma. De voorbije generaties scoorden met hun discreet design, gecombineerd met een uitstekende afwerkingskwaliteit. En ook de nieuwe Q3 kiest voor geleidelijke evolutie eerder dan voor een harde knip.
En geen betere uitvoering die die filosofie illustreert dan de hier geteste instapversie, de TFSI 110 kW: een coherent aanbod dat tot in de puntjes verzorgd is, maar misschien hier en daar net iets te behoudsgezind blijft.
Design Audi Q3
De stilisten uit Ingolstadt hebben duidelijk niet voor een revolutie gekozen. Zoals de Audi-traditie het wil, hebben ze de bestaande basis gemoderniseerd, zonder aan de fundamenten te raken. Op zijn MQB Evo-platform – hetzelfde dat ook dienstdoet onder de Volkswagen Tiguan – is de nieuwe Q3 een fractie gegroeid: voortaan meet hij 4,53 meter.

Die extra centimeters zitten hem voornamelijk in het voorste deel van de auto, dat bewust langer werd gemaakt om de Audi Q3 een evenwichtiger en vloeiender profiel te geven dat meer présence uitstraalt.
De nieuwe Q3 wil elegant en chic voor de dag komen, zonder opzichtig te zijn. Het klassieke Audi-cliënteel zal ongetwijfeld opgelucht ademhalen bij zoveel continuïteit, maar wie gehoopt had op wat meer stilistisch lef, is eraan voor de moeite.
Interieur Audi Q3
Evenmin verrassingen als je de deur opentrekt, want het interieur ademt Audi in alle poriën. Dat betekent met zorg uitgekozen materialen die piekfijn geassembleerd zijn, en een sfeerverlichting die overal precies de juiste klemtonen legt. Na de kleine uitschuivers op dat vlak met de jongste Q5 zet deze derde generatie van de Q3 inzake kwaliteitsindruk de puntjes opnieuw op de i.

De uitsnijdingen van de deurpanelen zijn met een haast chirurgische precisie aangebracht, alle oppervlakken sluiten naadloos op elkaar aan en alles voelt net zo degelijk aan als het eruitziet. Alleen bij de inzetstukken van imitatie-aluminium van sommige versies hebben we onze bedenkingen. Want hoe leuk die op het eerste gezicht ook ogen, ze veroorzaken wel storende schitteringen als de zonnestralen er onder de verkeerde hoek op vallen.
Infotainment Audi Q3
Digitale instrumenten van 11,9 duim en een centraal aanraakscherm van 12,8 duim zorgen voor de obligate moderne toets. Ook hier niks aan te merken: de graphics zijn strak, de respons is voorbeeldig en de mogelijkheden inzake connectiviteit zijn compleet.

De bestuurderspost breekt echter wel met zijn voorgangers door de fysieke knoppen bijna integraal te vervangen door aanraakinterfaces. Audi hield weliswaar nog vast aan enkele shortcuts voor de meest essentiële functies, maar in se laat alles zich op schermen bedienen.
Nóg verrassender zijn de zijdelingse clusters rond het stuur, met rechts een kleine hendel voor de versnellingsbak en links geen hendels meer, wel een soort palet met minuscule aanraakknoppen voor de richtingaanwijzers en de ruitenwissers. Een atypische aanpak die om andere reflexen vraagt, maar als je die eenmaal onder de knie hebt, is de bediening uiteindelijk best wel intuïtief.
Achterbank en koffer Audi Q3
Door de hendel van de automaat te verplaatsen naar de stuurkolom kwam er plek vrij op de middenconsole, die nog wat groter werd en voorzien is van een inductielader voor je telefoon, twee bekerhouders, een aflegvak en een diep bergvak onder de middenarmsteun.
Achterin is meer dan genoeg beenruimte, ook achter een groter gebouwde bestuurder. Bovendien is de bank over 15 centimeter verschuifbaar, en ook de rugleuning kan worden versteld. De hoofdruimte achterin is echter niet uitzonderlijk, zeker niet in de Sportback, met zijn aflopende daklijn.

De koffer heeft in standaardopstelling een volume van 488 liter (448 in de Sportback), waarmee de Q3 in de betere middenmoot zit voor deze klasse. Met neergeklapte achterbank krijg je 1.386 liter in de bagageruimte gepast (1.289 liter in de Sportback). Aardige waarden voor dit segment, maar we kennen betere verhuiswagens…
Aandrijving Audi Q3
Het gamma van de Q3 bestaat op dit moment uit een plug-inhybride (1.5 e-Hybrid van 272 pk), een diesel (2.0 TDI van 150 pk) en drie TFSI’s op benzine (1.5 van 150 pk en 2.0 van 204 of 265 pk). Wij reden voor deze eerste kennismaking met de instapmotor op benzine, die wijdverspreid is binnen het Volkswagen-universum en zijn 150 pk en 250 Nm koppelt aan een mildhybride ondersteuning.
Niet genoeg om de auto ook zelfstandig aan te drijven, maar wel afdoende om de werking van de cilinderuitschakeling te verzachten, wat energie te recupereren tijdens het vertragen, de motor vroeger stil te leggen bij het afremmen en uiteindelijk enkele druppels benzine te besparen. Het systeem werkt bijzonder discreet, haast onmerkbaar zelfs.

Deze viercilinder, die net als de rest van het gamma altijd gekoppeld wordt aan de gerobotiseerde S tronic-zevenbak met dubbele koppeling, maakt een bijzonder gewillige indruk in alledaagse omstandigheden, al komen zijn beperkingen bovendrijven zodra je het gaspedaal eens wat verder induwt – logisch ook, met een rijklaar gewicht van ongeveer 1,6 ton.
Van een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden kijkt niemand in de moderne EV-tijden nog op, en de hernemingen zijn behoorlijk, maar missen wat overtuigingskracht, zeker in zwaarbeladen toestand en/of op als het bergop gaat.
Rijden Audi Q3
In de stad blinkt Audi’s compacte SUV uit door zijn zachtheid. Zijn lichte en goed doseerbare stuur, zijn soepele aandrijflijn en zijn degelijke algemene comfort zorgen er voor een rustgevende rijervaring. Bij hogere snelheden blijft de Q3 zich immer veilig en evenwichtig gedragen.

Ondanks een bij momenten wat te sterk bekrachtigd stuur laat hij zich op achterafwegen uiterst nauwkeurig in de bocht zetten. Maar hoewel het allemaal stabiel en geruststellend blijft, mist zijn rijgedrag ook dat kleine beetje bezieling dat het verschil maakt tussen een kundige en een meeslepende auto.
Audi biedt de Q3 aan met drie soorten ophanging: een klassieke set-up, een verlaagd en stugger sportonderstel en gestuurde schokdempers met dubbele kleppen. Vooral die laatste maken het verschil. In de Comfort-stand filteren ze bijna net zo goed als een luchtvering, zonder dat het koetswerk alle kanten op deint.

Maar kies voor de Dynamic-modus, en deze dempers plakken de Q3 een stuk steviger en snediger tegen het asfalt, zonder er een karikatuur van te maken. Warm aanbevolen dus, die adaptieve ophanging, omdat ze deze SUV verschillende gezichten geeft. Op ons natte wegdek moesten de voorwielen af en toe wel eens naar grip grabbelen.
Prijzen Audi Q3
OVERZICHT Belgische prijzen Audi Q3
Conclusie Audi Q3
De Audi Q3 is een vaste waarde in zijn segment, en dat is voor deze derde generatie niet anders. Zijn prima afwerkingskwaliteit, zijn hoogstaande comfort (toch met de gestuurde schokdemping), zijn moderne uitrusting en zijn interessante binnenruimte en moduleerbaarheid maken er een aantrekkelijk aanbod van.
Door zijn veilige, maar ook wat ongeïnspireerde weggedrag blijft dit echter in de eerste plaats een keuze van het verstand, minder van het hart – zeker in combinatie met deze weliswaar efficiënte, maar niet echt meeslepende basismotor.
Een overtuigend product, maar ook weer niet een waar je wild enthousiast van wordt.