Het was een nieuwsgierige omstander die er ons op aansprak. “Is dit een Defender? Wacht, neen, natuurlijk niet! Maar hij lijkt er wel sterk op, toch?” Ons eerste gedacht was om de man het adres van een goede opticien te geven, maar ergens hadden we wel begrip voor zijn verwarring.
Design BAIC BJ30e Explorer
De BAIC BJ30e Explorer maakt – net zoals de Defender – dankzij zijn geblokte design een stoere indruk. Maar zelfs zonder bril merk je op een afstand dat er meer dan zeven verschillen zijn, en dat het design van de Land Rover veel meer is uitgewerkt. Dat mag ook wel, gezien het prijsverschil tussen de Defender en de BJ30e Explorer.

Chinese auto’s en hun prijs, het lijkt wel een plaat die blijft hangen. Maar je kunt er nu eenmaal niet omheen. Ook nu niet, want voor 37.990 euro koop je in dit geval een 4,73 meter lange hybride SUV die beter is uitgerust dan een beer na zijn winterslaap. De BJ30 staat standaard stoer op negentienduimvelgen, verruimt de horizon met een panoramisch dak, zorgt voor discretie door getinte ruiten achteraan en vergemakkelijkt het shoppen met een elektrische kofferklep, die toegang geeft tot een bagageruimte met een inhoud van 450 liter of, wanneer de achterbank is neergeklapt, 1.496 liter.
Interieur BAIC BJ30e Explorer
Binnen in de auto heeft echt leer het moeten afleggen voor een vegan variant. De rijhouding had echter beter gekund: vooral de zitting van de voorstoelen biedt net iets te weinig steun, wat zowel te maken heeft met de vormgeving als met het gebrek aan verstelbaarheid van de stuurkolom. In navolging van het koetswerk kiest ook het dashboard voor een rechtlijnig, sober design dat een bijzonder rustgevende indruk maakt.

Blikvanger is het 14,6 duim grote centrale scherm: het zenuwcentrum van het infotainmentsysteem én de uitvalsbasis voor de bediening van de klimaatregeling en de verschillende instellingen van de alle rijhulpsystemen. Want ook de standaardveiligheidsuitrusting staat op een bijzonder hoog niveau. Met een speciale vermelding voor de kwaliteit van de camerabeelden, wat niet alleen bij het parkeren, maar ook bij stilstaande situaties in het verkeer een gewaardeerde hulp kan zijn.
Een groot aanraakscherm is niet alleen minder duur dan een reeks fysieke bedieningsknoppen, het helpt ook om een opgeruimde omgeving te creëren. Rust in je hoofd… die helaas snel verdwijnt wanneer je door de verschillende menu’s moet scrollen, want die zijn niet altijd even overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. De beschikbaarheid van Apple CarPlay en Android Auto ontzorgen wel, maar in de testwagen was onze iPhone nog een vreemde indringer, zodat we hierover nog niet te veel kwijt kunnen.
Rijmodi BAIC BJ30e Explorer
Dat we toch steevast met een brede glimlach de weg op gingen, heeft in niet geringe mate te maken met de achtergronden op datzelfde aanraakscherm, die veranderen afhankelijk van de ingeschakelde rijmodus. Wij kozen voor de meeste verplaatsingen voor de Comfort-modus, te herkennen aan de groene achtergrond met hier en daar een panda die er relaxter uitziet dan een Jamaicaan in een cannabisplantage.

Kies je voor de sneeuwmodus, dan verandert het decor in een poollandschap met pinguïn. Een klik van de grote draaiknop op de middenconsole verder brengt je in de zandmodus, met een lichtjes voorspelbare woestijn met de obligate kameel als achtergrond, om te eindigen in de Sport-stand, waar een gestileerd jachtluipaard springensklaar staat. Het is bijna zonde om die achtergronden te vervangen door een saaie wegenkaart...
Handig is verder nog dat je gewoon op de middenconsole terecht kunt en dus niet op het aanraakscherm hoeft te gaan scrollen om het niveau van de energierecuperatie in te stellen of de Hold-functie en de afdaalassistent te kunnen activeren – een “deftige” assistent trouwens, zo konden we aflezen. Chinezen en hun (automatische?) vertalingen, het blijft toch een bron van hilariteit…
Motor en specificaties BAIC BJ30e Explorer
Voor zijn verbrandingsmotor doet de BJ30e een beroep op de intussen genoegzaam bekende, 1,5 liter grote en 177 pk sterke benzinemotor van Mitsubishi-origine. Hier wordt die evenwel gecombineerd met twee elektrische motoren, van 126 respectievelijk 75 pk.
Het levert een potent geheel op met een systeemvermogen van 335 pk, dat via een elektromagnetische versnellingsbak prestaties en verbruik optimaliseert. De elektronica zorgt er daarbij zelf voor dat er steeds genoeg stroom in de kleine batterij (1,67 kWh) voorhanden is om de elektromotoren van power te voorzien.

In de praktijk werkt dit complexe geheel haast naadloos, zodat het bijzonder aangenaam rijden is. Verwacht echter geen dynamisch rijgedrag. Deze BJ 30e is met zijn 1.770 kilogram best wel een zware jongen, en al spurt hij dankzij zijn 335 pk aan systeemvermogen in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, het blijft een auto die een rustigere rijstijl aanmoedigt.
Het stuur en het rempedaal geven nauwelijks feedback en bepaalde rijhulpsystemen, die soms bang lijken te zijn van hun eigen schaduw, roepen je al snel terug tot de orde. Maar dat heeft ook zijn goeie kanten. BAIC pakt uit met een WLTP-verbruik van gemiddeld 6,7 l/100 km (156 g/km CO2), wat voor een bonkige SUV van dit formaat niet slecht is. Bovendien is het meer dan een valse belofte: onze testauto stelde zich tevreden met een gemiddelde van 7,1 l/100 km.
Conclusie BAIC BJ30e Explorer
Nu kunnen we ons wel een beetje vrolijk maken om frivoliteiten en een klein vertaalfoutje hier en daar, maar de essentie van het verhaal is dat invoerder OneAutomotive met de BAIC BJ 30e Explorer een sterk product in de etalage zet. Dit is een ruime hybride SUV met een uitrusting om u tegen te zeggen, die op de koop toe nog best aangenaam rijdt.