Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Cupra Raval VZ (prototoype 2026) - de Alpine A290 is gewaarschuwd...

Geschreven door Xavier Daffe op

We konden reeds testrijden met een nog gecamoufleerd prototype van de nieuwe, volledig elektrisch aangedreven Cupra Raval. AutoGids doet de test met de sportieve VZ-versie.

AutoGids kon in avant-première rijden met de sportieve VZ-versie van de aanstaande, nog onder camouflagetape schuilende Cupra Raval. En dat op het testcircuit van Martorell, waar deze elektrische B-segmenter ontworpen, ontwikkeld en gebouwd wordt.

Dit nauw met de VW ID. Polo en de Skoda Epiq verwante Cupra-model is genoemd naar een hippe wijk in Barcelona en wordt een commercieel sleutelmodel van de Spaanse VW-dochter. De VZ-variant moet daarbij voor de nodige kruiding zorgen.

Concept Cupra Raval 

Het lijnenspel van de elektrische stadswagen laat zich nog niet volledig ontdekken, al hebben we dankzij de de UrbanRebel Concept van enkele jaren geleden wel een idee hoe de productieversie van de Cupra Raval eruit zal gaan zien wanneer hij zijn camouflage afwerpt.

Review Cupra Raval VZ (prototoype 2026) - eerste test AutoGids

Cupra zet de Raval op de nieuwe MEB+-architectuur van de Volkswagen-groep, een voorwielaangedreven platform voor elektrische wagens waarop Skoda de Epiq en VW de nieuwe Polo zal zetten. Het koetswerk is 4,04 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,06 meter, de VZ krijgt een met 10 millimeter verbrede vooras. 

Aandrijving Cupra Raval 

De Cupra Raval wordt gelanceerd in twee motorisaties. Naast de door ons geteste VZ-variant, die 226 pk en 290 Nm ontwikkelt, telt het gamma ook een 210 pk sterke Endurance die wat prestatiepotentieel inlevert ten voordele van een groter rijbereik. De VZ haalt een 400-tal kilometer op een batterijlading, de Endurance haalt meer dan 450 kilometer.

Review Cupra Raval VZ (prototoype 2026) - eerste test AutoGids

De VZ-badge staat voor extra snelheid, een belofte die Cupra probeert in te lossen middels een met 15 millimeter verlaagde sportophanging met  een 5% harder afgestelde veer-dempercombinatie. Naast de toegenomen spoorbreedte op de aangedreven vooras is er tevens sprake van 19-duimvelgen en van een specifieke afstellingen voor de sportieve rijmodi van het ESC.

De Raval VZ krijgt bovendien een elektronisch sperdifferentieel mee, dat de voorwielen moet helpen om de elektropower efficiënt op het asfalt te krijgen. Dat systeem werk in tandem met het adaptieve DCC-onderstel, dat een brede spreiding biedt tussen alledaags comfort en occasionele sportiviteit.

Rijden Cupra Raval 

Waar veel kleine elektrische sportievelingen te hard of te zwaar aanvoelen, slaagt de Raval erin om het beste van beide werelden te combineren. In Comfort is de filtering van het DCC-onderstel opmerkelijk zacht en verfijnd. De auto glijdt soepel over oneffenheden, iets wat je van een compacte EV met sportieve ambities niet meteen verwacht.

Review Cupra Raval VZ (prototoype 2026) - eerste test AutoGids

Schakel je over naar Cupra-modus, dan wordt het geheel merkbaar strakker. De Raval rijdt dan vlak, blijft stabiel en reageert alert, zonder dat het comfort volledig sneuvelt. Het geheel voelt zeer coherent en volwassen aan, ondanks het prototypekarakter.

Met 226 pk en vooral 290 Nm op de voorwielen zou tractieverlies logisch lijken, maar de Raval bewijst het tegendeel. De koppelafgifte is voorbeeldig progressief, waardoor de vooras nooit overweldigd raakt. Zelfs bij het uitaccelereren van krappe haarspeldbochten vindt het rubber schijnbaar moeiteloos grip.

Review Cupra Raval VZ

Het elektronische sperdifferentieel van de VZ maakt hier duidelijk het verschil: het trekt de auto met indrukwekkende efficiëntie door bochten, zonder het minste drama. De stuurinrichting is precies, lineair en communicatief. Cupra bevestigt dat de stuurafstelling volledig eigen is, los van het ontwikkelingskader van bijvoorbeeld de ID.Polo (GTI) – en dat voel je.

Prijs en commercialisering Cupra Raval 

De officiële onthulling van de Cupra Raval volgt in februari 2026, met een marktintroductie in de loop van mei. De instapversie Endurance zou rond de 26.000 euro starten. De VZ wordt logischerwijs duurder, maar laat nu al voelen dat de meerprijs gerechtvaardigd zal zijn.

Review Cupra Raval VZ (prototoype 2026) - eerste test AutoGids

Conclusie Cupra Raval 

Ondanks het prototype-status – de software was amper enkele dagen voor onze test geïnstalleerd – maakt deze Cupra Raval VZ een bijzonder afgewerkte, zelfs volwassen indruk. Deze elektrische sportievelilng is voldoende comfortabel, kan scherp uit de hoek komen, toont zich communicatief en overtuigt echnisch. We kijken al uit naar een meerkamp met de Alpine A290 en de op stapel staande Peugeot E-208 GTI

Verwante testen

In dit artikel :

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests