Samenvatting Peugeot e-208 GTI (2025)
- 280 pk en 345 Nm op de voorwielen
- 0-100 km/u in 5,7 seconden, top van 180 km/u
- Batterijpakket van 54 kWh: 350 km rijbereik
- Verlaagde sportophanging met breder spoor
- Franse neef van de Lancia Ypsilon HF
Liefhebbers van hot hatches kunnen op twee oren slapen, want dit segment krijgt een flinke boost. Dat mag je letterlijk noemen, want er staat een nieuwe generatie elektrische hot-hatchmodellen op. Na de Alpine A290 en de Mini Cooper JCW is het nu de beurt aan de Peugeot e-208 GTi. Die maakt gebruik van de aandrijflijn die Stellantis ook onder de Abarth 600e, de Alfa Romeo Junior Veloce én de Lancia Ypsilon HF legt.

Snelle sprinter
Net zoals zijn hierboven vermelde Stellantis-familieleden zet de nieuwe Peugeot e-208 GTi 280 pk en 345 Nm op de voorwielen. Voor de nodige tractie en dynamiek rekent de elektrische hot hatch op een mechanisch sperdifferentieel. Dat mag ook wel, want het sprintje van 0 naar 100 km/u hoeft niet langer dan 5,7 seconden te duren. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 180 km/u.

Ook als GTi rekent de Peugeot E-208 op een accupakket met een capaciteit van 54 kWh, wat resulteert in een WLTP-conform rijbereik van 350 kilometer. De batterijen krijgen een geoptimaliseerde koeling die circuitgebruik moet bevorderen. Snelladen kan aan 100 kW.
Speciale sportophanging
De Peugeot e-208 GTi staat op een met 3 cm verlaagde sportophanging die een aangescherpte stuurbekrachtiging en een breder spoor (+5,6 cm voor- en +2,7 cm achteraan) combineert met met grotere remmen vooraan(met rode remzadels), met een stabilisatorstang achteraan, en met bredere wielen en grotere velgen (met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden).

De e-208 GTi herken je ook aan zijn aangepaste voorzijde, aan zijn subtiele spoilerwerk en aan de rode designaccenten waarmee Peugeot de link wil leggen met het oermodel: de 205 GTi. Ook binnenin voert rood de boventoon, van het sportstuurtje en de displays van het infotainment tot de bekleding en de veiligheidsgordels van de sportzetels.
Het hot-hatchklasse is nog lang niet dood, al vertrouwen de compacte straatracers voortaan op een elektrische aandrijving die splijtende acceleraties garandeert. Deze Peugeot e-208 GTi is de jongste telg van dat sportsegment. Van de PSE-badge is intussen geen spoor meer.