Met deze Mustang Mach-E probeert Ford drie tegenstrijdige concepten met elkaar te verzoenen, want de Rally wil een grote SUV combineren met zowel een elektrische aandrijving als met een sportieve roeping.
Design Ford Mustang Mach E Rally
De Mach-E Rally staat ook 2 centimeter hoger op zijn poten, terwijl Ford onderaan eveneens in extra bescherming voorzag voor de twee synchroonmotoren. Sneller maken die aanpassingen de auto niet. Maar op ruw terrein zal de pret er allicht wel langer door duren. En dat spoilerlipje op de koffer? Dat is er dan weer wél louter voor de looks. “Een hommage aan de vorige Focus RS”, aldus Ford.
Ook de dubbele racing stripes die over motorkap en koffer lopen (al kun je je Mustang Mach-E Rally ook krijgen zonder) en de in de grille ingewerkte mistlichten zijn er in de eerste plaats om de juiste vibe op te wekken. Want hey, een gerecht is toch pas écht lekker als het ook smakelijk wordt opgediend?
Die spoiler op de achterklep? “Een hommage aan de Focus RS”, aldus Ford.
Aan de looks van de Ford Mustang Mach-E Rally zal het dan ook niet gelegen zijn. Check bijvoorbeeld die gigantische witte velgen, een hommage aan de WRC-Fords van toen en nu. Al zijn die dingen meer dan louter een esthetisch eerbetoon. Om te beginnen gaat het om negentienduimers, een maat kleiner dus dan wat je normaal krijgt op een Mustang Mach-E GT (het donormodel waarop je dit Rally Pack kunt bijbestellen).
Bovendien zit er rond dat lichtmetaal rubber in de maat 235/55 gespannen, tegenover 245/45 voor de GT. Met andere woorden, ook de wangen van die Michelins Cross Climate 2 zijn wat hoger. Dat lees je goed, de Rally staat standaard op allseasonbanden. Die hebben nu eenmaal net iets minder grip. Exact wat je wilt op gravelpaden dus.
Interieur en koffer Ford Mustang Mach E Rally
Zo anders als de Rally oogt aan de buitenkant, zo identiek is hij binnenin. Ja, er zijn wat witte accenten op die prima zittende sportstoelen. En je krijgt een Rally-opschrift op de rugleuning en contrasterende sierstikels op de deurpanelen. Maar al bij al blijft het onderscheid met de GT bijzonder beperkt. Een gemiste kans, absoluut, al hoeven we daar ook geen drama van te maken.
De Mustang Mach-E is, zeker na de kwaliteitsinjectie die hij bij zijn facelift kreeg, namelijk een bijzonder fijne EV om in te vertoeven. Ook, en misschien zelfs vooral, als de speeltijd erop zit en je via ons dichtgeslibd wegennetwerk weer huiswaarts moet. Met, naast die puike kuipen ook een intuïtief en vlot werkend Sync-infotainmentsysteem, dat je bedient via dat gigantische, 15,5 duim grote aanraakscherm.
Het ontbreekt de Mach-E evenmin aan praktisch gemak, met een ruime achterbank, 402 liter aan koffervolume achterin én nog eens 81 liter aan frunkcapaciteit. Bovendien is dit (voorlopig) het enige Ford-model dat in aanmerking komt voor de semiautonome BlueCruise-technologie.
Rigedrag Ford Mustang Mach E Rally
Pardon? Gravelpaden? Jawel, het gaat wat tegen de geplogenheden in – normaal draait het bij dergelijke afgeleiden vooral om de looks – maar deze Mustang zou zich pas écht thuis voelen als de ondergrond onder zijn wielen minder vast wordt. We houden het bewust bij de voorwaardelijke wijs, omdat de paden waar je de achterkant van deze Mach-E vrolijk heen en weer kunt laten kwispelen, in ons land nu eenmaal dun gezaaid zijn.
Daar merkten we bijvoorbeeld dat de achterkant inderdaad veel vrijheid krijgt van het bijkomende RallySport-rijprogramma. En dat de steviger afgestelde Magneride-schokdempers – zodra je aan de zwier gaat – wel degelijk hun meerwaarde hebben. Idem trouwens voor de Brembo-remmen. Die zorgen voor net dat tikkeltje meer remgevoel, waardoor deze Mustang zich in combinatie met de lineairdere vermogensafgifte, de precieze elektrische bekrachtiging en het fijn in de hand liggende stuurwiel perfect laat zetten.
Specs en prestaties Ford Mustang Mach E Rally
Verder is de Rally, zoals al gezegd, een GT. Met dus ook hier 487 pk en 880 Nm, zodat je nog altijd in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u zoeft. De topsnelheid bedraagt nog altijd 200 km/u, terwijl ook de Rally zijn stroom haalt uit een 91 kWh grote batterij (netto). Door de andere banden en het hogere zwaartepunt boet je met het Rally-pakket wel wat aan rijbereik in: 5 kilometer om precies te zijn (510 kilometer, tegenover 515 kilometer voor de GT). Te verwaarlozen dus.
Prijs Ford Mustang Mach E Rally
Alles bij elkaar geteld geeft dat dus bijzonder veel auto. Dat mag ook wel, wetende dat het Rally Pack een 3.000 euro kostende optie is die de sowieso al stevige startprijs van de GT verder opkrikt tot minstens 88.020 euro.
Conclusie Ford Mustang Mach E Rally
Ford had er zich kunnen van afmaken met wat uitgeklopte wielkasten en een paar kekke stickers. Het siert de Amerikanen dus dat ze zich de moeite hebben getroost het Rally Pack voor de Mustang Mach-E ook daadwerkelijk een sportieve invulling te geven. De iets smallere banden, de betere remmen, de steviger schokdemping en vooral de minder betuttelende RallySport-modus: het zijn in wezen niet meer dan kleine tweaks. Maar allemaal samen leveren ze in de praktijk toch een andere – lees: leukere – Mustang Mach Mach-E op.
In dit artikel : Ford, Ford Mustang mach-e

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!