Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lancia Ypsilon HF (2025) - een waardige opvolger van de rallykampioenen?

Geschreven door Klaas Janssens op

Het historisch beladen HF-label viert zijn terugkeer op de sportersie van de Ypsilon. Maar doet deze elektrische hot hatch ook recht aan het roemrijke rallyverleden van Lancia? AutoGids doet de test.

40.200 €

Lancia bracht drie van zijn meest legendarische modellen mee naar de Balocco Proving Ground, het ergens tussen Milaan en Turijn gesitueerde Stellantis-complex dat een oppervlakte van 5,5 vierkante kilometer heeft en dat 27 verschillende testbanen telt, goed voor bijna 70 kilometer aan onversneden rijplezier. Van de listige Stratos over de onvermoeibare 037 tot de uiterst succesvolle Delta, een drietal dat ontelbare zeges en tig titels verzamelende. En die rallygeschiedenis vormt de historische last die de nieuwe Ypsilon HF op zijn slanke schouders draagt. 

Design Lancia Ypsilon HF

Lancia leek afgeserveerd, maar het Italiaanse merk kreeg een nieuwe kans van de Stellantis-bonzen en stond op uit de doden. Daarbij kwam de nadruk te liggen op comfort en luxe, een premium positionering die de nieuwe Ypsilon zegende met een elegante vormgeving en stijlvolle designtoetsen. De HF-versie blijft die strategie trouw, want van overdreven spierballengerol is geen sprake.

Review Lancia Ypsilon HF (2025)  - eerste test AutoGids

Jawel, er staat een ander voorbumper op de neus, getooid met het karakteristieke olifantje. De brede wielkasten, vooraan met een soort deflectorachtig sierelement, geven onderdak aan wat bredere 18-duimers. En daar legt Lancia dan kleverige Pilot Sport Cup 2-banden van Michelin rond. Onder de kont hangt een diffusor en je kan kiezen voor de Lava-oranje koetswerktint waarin Bertone de alweer van 1970 stammende Stratos HF Zero Concept schilderde, toch houdt deze hot hatch het opvallend fatsoenlijk. Tot je instapt.

Interieur Lancia Ypsilon HF

Binnenin oogt de Ypsilon bijzonder blauw. Een referentie aan de speciale ‘Bianco Perlato’-specificatie van de Delta Integrale Evo2, dachten we. Die kwam immers met een prachtig blauwlederen interieur. Maar van die speciale versie hadden de marketingmensen die op Balocco rondhingen nog nooit van gehoord. Het moest gewoon anders dan anders, met het modieuze ‘eclectisch’ als verzamelnaam.

Review Lancia Ypsilon HF (2025)  - eerste test AutoGids

Het is even wennen, al valt alles in zijn plooi wanneer je gaat zitten. De sportstoelen kan je lekker laag zetten en bieden veel zijdelingse steun, waardoor ze je lichaam goed ondersteunen zonder aan het comfort te verzaken. De HF behoudt het fameuze tafeltje op de middenconsole, inclusief een zone waarmee je je smartphone via inductie kan opladen. Maar druk op het rechterpedaal en je toestel kiest het luchtruim. Deze Ypsilon sprint immers als een exploderend bommetje.

Aandrijving Lancia Ypsilon HF

Helemaal nieuw is het aandrijfgeheel waarmee Lancia de Ypsilon HF zegent niet. Abarth en Alfa Romeo gebruikt hetzelfde accupakket en dezelfde motor voor respectievelijk de 600e en de Junior Veloce. Dan hebben we het niet alleen over de batterijcapaciteit van 54 kWh of over de maximale laadsnelheid van 100 kW.

Review Lancia Ypsilon HF (2025)  - eerste test AutoGids

Maar vooral over de in samenwerking met Nidec ontwikkelde elektromotor die een systeemvermogen van 280 pk paart aan een maximumkoppel van 345 Nm, power die op de voorwielen wordt gezet middels een Torsen-sperdifferentieel. Krijg je die power op de grond gezet, dan volstaan 5,7 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Dat is een stuk sneller dan de Evo-versie van welke Lancia Delta Integrale ook.

Er is geen sprake van virtuele versnellingen, noch van peddels waarmee je de remenergierecuperatie zou kunnen manipuleren om de vertraging te optimaliseren. Net zoals in elke Ypsilon is er een B-stand die je wat energie helpt terugwinnen, maar met het mes tussen de tanden maakt dat weinig verschil. Zoek evenmin naar een virtueel motorgeluid of fancy visuals op de digitale tellerpartij, Lancia probeert het altijd en overal stijlvol te houden. 

Rijden Lancia Ypsilon HF

Er staan enkele rondjes op de zogeheten Langstrecke op het menu, een meer dan 20 kilometer lange omloop die zich graag laat omschrijven als de Italiaanse Nordschleife. De baan telt 147 bochten en kronkelt langs bomen en over heuvels. Van overzichtelijke bochten met gladgestreken asfalt, zachte kerbstones en genereuze uitloopzones is geen sprake, je scheert zo dicht langs de vangrails dat het lijkt alsof je door een tunnel rijdt.

Review Lancia Ypsilon HF 2025

Hier is het Torsen-differentieel van goudwaarde. Het trekt het binnenste voorwiel onweerstaanbaar naar de apex van de bocht, waardoor je tractie en controle houdt. De voorzijde mist dan wel wat gevoel, door de snelheid van handelen en de bovengemiddelde stuurprecisie snijd je door de uitdagendste bochtencombinaties als een gloeiend mes door boter.

Op de Italiaanse Nordschleife blijkt het Torsen-differentieel van goudwaarde. 

Lancia heeft een heleboel koetswerkverstevigingen doorgevoerd, onderhuidse modificaties die vooral de rigiditeit van de voorzijde dienen. Hoewel de achterzijde zich laat zetten, komt de HF niet met een vrank en vrolijk kwispelende kont. Pas wanneer je echt gaat bruuskeren, toont deze Lancia dat hij dansbenen heeft. De ophanging ligt 2 centimeter lager en profiteert van 3 centimeter extra spoorbreedte, wat dividend oplevert voor de rijdynamiek.

Review Lancia Ypsilon HF 2025

Maar dankzij de hydraulische bumpstops blijven je rugwervels netjes op hun plaats, het onderstel weet ook raad met de ruigere asfaltsecties die de Langstrecke telt. Ze hebben naast een circuitspeeltje ook een dagelijks bruikbare sportieveling proberen bouwen. Inderdaad, zoals het een echte hot hatch betaamt.

Prijs Lancia Ypsilon HF

Die uit 1960 daterende HF-benaming staat voor ‘High Fidelity’ en verwees naar een club trouwe Lancia-liefhebbers. Al snel kreeg het label een sportieve invulling, met de eerder vernoemde rallywagens als vaandeldragers. Maar aan die merkentrouw is nog werk, want sinds zijn herlancering heeft Lancia het bijzonder moeilijk om een commerciële impact te hebben. De HF is geen koopje, maar neem je het prestatiepotentieel en de uitrusting in consideratie, dan blijkt de aanschafprijs van 40.200 euro best scherp.

Conclusie Lancia Ypsilon HF

Net zoals dat het geval is bij zoveel zonen en dochters van grote kampioenen is die HF-badge naast een zegen vooral een vloek. Want die enorme voeftadrukken laten zich nu eenmaal niet vullen. Het siert Lancia dat ze het aandurven naar de Stratos, de 037 en de Delta te knipogen. En dat met een elektrische stadswagen. 

Verwante testen

In dit artikel : Lancia, Lancia Ypsilon

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests