Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volkswagen Golf GTI Clubsport (2025). - wel heet, niet hardcore

Geschreven door Klaas Janssens op

De vernieuwde Volkswagen Golf GTI is er ook als nog hetere Clubsport, bedoeld om links en rechts ook een trackday mee te pikken. AutoGids doet de test.

54.405 €

Nog niet zo lang geleden had zowat elke hatchback recht op een sportieve variant, van de Hyundai i30 N over de Ford Focus ST tot de Renault Mégane RS. Maar dat aanbod slinkt snel. Alleen bij Volkswagen houden ze moedig stand, want naast de Polo GTI telt het gamma liefst drie sportieve Golf-varianten. Deze Clubsport komt postvatten tussen de wat mildere GTI en de wat veelzijdigere R.

Concept VW Golf GTI Clubsport

Waar de GTI wat extra rijplezier op de openbare weg belooft, wil de Clubsport ook schitteren op een afgesloten omloop. En die missie komt met een aantal aanpassingen, gaande van een opgevoerde turbomotor tot extra spoilerwerk en van een aangescherpte onderstelset-up tot extra remkracht.

Review VW Golf GTI Clubsport

Wie het volledige potentieel van deze VW Golf GTI CS wil bevrijden, moet evenwel opleggen voor het Race-pakket met Nordschleife-rijmodus.

Design VW Golf GTI Clubsport

De nieuwe Clubsport baseert zich op de facelift van de Volkswagen Golf en komt dan ook met diens subtiele designtweaks. Dan hebben we het vooral over de ledstrip die de wat smallere koplampen verbindt en over de hertekende achterlichtblokken, want veel verder gingen de veranderingen niet. De Clubsport krijgt wel een nieuwe voorbumper in glanzend in de plaats van mat kunststof, die ons wel nog steeds wat te plastiekerig oogt.

Review VW Golf GTI Clubsport

De wat grotere dakspoiler en de met twee Akrapovic-uitlaatpijpen getooide achterdiffusor zijn wel erg stijlvol, zeker in combinatie met de nieuwe 19-duimsvelgen. Onderaan de voordeur kleeft Volkswagen een subtiele sticker die de twijfelaars moet overtuigen dat geen gewone GTI, maar wel degelijk de Clubsport betreft. Je moet er voor zijn.

Interieur VW Golf GTI Clubsport

Het belangrijkste: dat het infotainment sinds de facelift wel doet wat je ervan verlangt én dat die irritante touchpads op het stuur weer vervangen zijn door gewone knoppen. Dat sportstuur is ons een beetje te dik, mist een snelknop naar je geprefeerde rijmodus en komt met belachelijk kleine schakelpeddels.

Review VW Golf GTI Clubsport

De sportstoelen geven voldoende steun, maar staan ons een tikkeltje te hoog. Maar verder is het uitstekend toeven in de Volkswagen Golf GTI Clubsport. 

Motor en prestaties VW Golf GTI Clubsport

De neus van de nieuwe VW Golf GTI Clubsport vult zich met het EA888 LK3 evo4-motorblok, een drukgevoede 2 liter-turbobenzine met een piekvermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet via een slim sperdifferentieel en door een gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Review VW Golf GTI Clubsport

De sprint van 0 naar 100 km/u neemt niet meer dan 5,6 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 267 km/u - toch als je voor het Race-pakket gaat, anders grijpt de elektronica bij 250 km/u in. De Volkswagen Golf GTI Clubsport krijgt ook een specifieke Special-rijmodus, met settings die aangepast zijn aan de karakteristieken van de onvermijdelijke Nürburgring Nordschleife.

Rijgedrag VW Golf GTI Clubsport

Wat meteen opvalt, is het nog steeds uitstekende veercomfort dat het onderstel biedt. Zelfs op een slecht wegdek hoeft je ruggenwervel geen lumbago te vrezen. De stuurinrichting geeft je weinig feedback, maar zorgt er wel voor dat je de Clubsport netjes kan zetten waar je hem hebben wilt. De voorwielen vinden een heleboel grip, waarbij de sperfunctie ervoor zorgt dat het binnenste wiel netjes de koord houdt.

Review VW Golf GTI Clubsport

De achterkant wordt wel lekker licht, toch als je de sportievere rijmodi hanteert. Zodat je deze Golf GTI mooi rond zijn voorzijde kan laten pivoteren. Echt wild wordt het nooit, het is en blijft nu eenmaal een Volkswagen. Maar die door wat lift-offoverstuur gekruide levendigheid geeft je wel goesting om er een stevig tempo op na te houden. Ook de remmen en de DSG-bak blijven vrij van echte kritiek, al mocht het allemaal een stukje scherper. Het is toch de Clubsport, nietwaar?

Prijs VW Golf GTI Clubsport

Voor de 265 pk sterke Golf GTI vraag Volkswagen minstens 47.165 euro, deze Clubsport verwisselt vanaf 54.405 euro van eigenaar. Maar dat is nog steeds een stuk minder dan de weliswaar 333 pk, vierwielaangedreven en desgewenst ook als Variant te bestellen R, waaraan een prijskaartje van 59.430 euro bengelt. Of zelfs 63.845 euro voor de speciale Black Edition. Dat zijn stevige prijzen, inderdaad...

Review VW Golf GTI Clubsport

Conclusie VW Golf GTI Clubsport

Echt hardcore kan je de Clubsport niet noemen, voor een 300 pk sterke hot hatch met knaldrang houdt deze Volkswagen het opvallend mild. Zelfs wat te mild, want het onderscheid met de GTI mocht ons nog wat groter. Lees: wat brutalere motorreacties en wat scherpere onderstelbewegingen. Dat neemt niet weg dat we ons uitstekend geamuseerd hebbben. En dat we deze generatie GTI's gaan missen, zelfs als staan er elektrische alternatieven klaar.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker