Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - met yoke en steer-by-wire

Geschreven door Dieter Quartier op

Ter gelegenheid van de langverwachte accu-upgrade van de RZ introduceert Lexus ook de 550e F Sport-versie, mét bijbehorende steer-by-wire. Wordt de chique Japanner plots de ultieme rijders-SUV? AutoGids doet de test.

Toen Lexus in 2023 zijn elektrische RZ de wereld instuurde, was dat met het zelfvertrouwen van een geoefende samoerai. De missie? De Tesla Model Y, Audi Q4 e-Tron en BMW iX3 het scherp van het zwaard laten voelen. Alleen verliep die eerste confrontatie niet bepaald zoals de Japanners dat gepland hadden.

Niet omdat de RZ niet stijlvol, comfortabel of goed uitgerust was – dat was hij allemaal zeker – maar wel omdat zijn rijbereik net zo snel smolt als een ijsje bij zomerse temperaturen. Met de 71 kWh bruto accucapaciteit (64 kWh effectief) was het met de vierwielaangedreven versie worstelen om 300 kilometer te halen in het dagelijkse verkeer. In de winter kon je zelfs maar beter op zoek naar een laadpaal dan naar je bestemming.

Concept Lexus RZ 550e F Sport

Maar opgeven staat niet in het woordenboek van Lexus. En dus staat er voor modeljaar 2026 een flink verbeterde versie klaar. Of anders gezegd: een RZ die nu wél klaar is voor het gevecht. Wat is er veranderd? Kort samengevat: de batterij is gegroeid, de elektromotoren zijn zuiniger én krachtiger, en de elektronica springt efficiënter om met energie.

Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - eerste test AutoGids

De nieuwe accu heeft een capaciteit 77 van kWh, waarvan zo’n 71 kWh bruikbaar, en werd bedacht met een volledig nieuwe celstructuur en verbeterde warmtehuishouding. Het resultaat mag er zijn: het WLTP-rijbereik neemt afhankelijk van de versie tot wel 95 kilometer toe. 

Aandrijving Lexus RZ 550e F Sport

Lexus vond het dan ook noodzakelijk om de versiebenamingen te herzien. De RZ 300e heet voortaan 350e, de 450e werd omgedoopt tot 500e. Daarnaast doet ook een gloednieuwe versie haar intrede: de 550e F Sport. Die maakt gebruik van dezelfde twee elektromotoren als de ‘500’, maar perst er 20 kW extra uit. Met zijn 300 kW (408 pk) aan systeemvermogen sprint de 550e F Sport in amper 4,4 seconden van 0 naar 100. Hij doet dat zonder veel drama, tenzij je de manuele schakelmodus activeert.

Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - eerste test AutoGids

In navolging van de Hyundai Ioniq 5 N biedt nu ook deze Lexus de mogelijkheid om van acht virtuele versnellingen te genieten. Met de zogenoemde Interactive Manual Drive kun je zelf op- en terugschakelen met toetsen op het stuurwiel. Je krijgt zelfs een toerenteller te zien en de auto houdt in zodra je de begrenzer bereikt. Desgewenst klinken er ook fake motorgeluiden door de luidsprekers.

Sturen Lexus RZ 550e F Sport

Om het PlayStation-gevoel compleet te maken is de F Sport standaard ook voorzien van een steer-by-wire-vlinderstuurtje. Dat stelt het dus zonder mechanische verbinding met de voortrein: de stuurinput wordt digitaal doorgegeven aan actuatoren. Je hoeft er slechts 200 graden aan te draaien om van de rechtuitstand naar volledig links of rechts te gaan.

Gekruiste armbewegingen zijn daarmee vrijwel uitgesloten – in tegenstelling tot bij de Tesla Model S, waar het soortgelijke stuurtje niet ‘by-wire’ is. De bekrachtiging en overbrengingsverhouding van dat yoke-stuur zijn snelheidsafhankelijk. Bij een dynamische rijstijl op bochtige wegen is het stuur bijvoorbeeld heel direct.

Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - eerste test AutoGids

Wel mis je fysieke retour van de voorwielen, zodat je nooit echt het gevoel hebt de auto helemaal te beheersen. Ook als je bijvoorbeeld een rotonde al accelererend verlaat, maakt het systeem soms een ‘bokkensprong’, waardoor je haast moet tegensturen. Al bij al hadden we toch liever het gewone stuur gehad, maar dat is helaas niet verkrijgbaar op de F Sport.

Via flippers achter het stuur kies je uit vier niveaus voor de regeneratieve remmen, zodat je als het ware kunt terugschakelen en motorrem kunt creëren bij het naderen van een bocht.  Aan een eenpedaalmodus doet Lexus niet, maar die functie hebben we ook niet gemist. Wel had de strafste regeneratiestand nog wat meer remwerking mogen geven. De RZ vertraagt overigens ook zelf als je een voorligger nadert, ook al staat de adaptieve cruisecontrol op non-actief.

Rijden Lexus RZ 550e F Sport

Los daarvan worden de overvloedige kW’s van de RZ 550e nagenoeg perfect beheerst door het intelligente Direct4-systeem. Dat verdeelt het vermogen tussen voor- en achtertrein in variabele verhoudingen. Bij het wegrijden gaat tot 100 procent naar de achterwielen; in bochten schommelt de verdeling over voor- en achterkant tussen 80/20 en 0/100 procent, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek.

Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - eerste test AutoGids

Tijdens het insturen gaat er meer power naar de vooras, bij het uitkomen van de bocht is de koppelverdeling in lijn met de belasting op elk wiel, zodat de auto in balans blijft. Resultaat: deze RZ neemt bochten als op rails. Allicht doen de hier en daar versterkte structuur van de auto en de stuggere schokdempers daarbij eveneens hun duit in het zakje.

Zo zijn er extra verstevigingen aangebracht tussen het onderste gedeelte van de carrosserie achteraan en de achterste wielkasten. De sterkte en stijfheid van de radiatorsteun aan de zijkant werd ook verbeterd. Lexus zegt verder wat meer geluiddempend materiaal te hebben verwerkt en we kunnen enkel maar beamen dat de RZ zich erg stil voortbeweegt. 

Laden Lexus RZ 550e F Sport

Is de F Sport ook geschikt als daily driver? Ja, want zijn stoelen zitten comfortabel, je hebt een zee van ruimte en de uitrusting is royaal. Met enige ingetogenheid duik je onder de 18 kWh/100 km en tik je met een volle accu net de 400 kilometer aan.

Review Lexus RZ 550e F Sport (2025) - eerste test AutoGids

De interne lader is voortaan standaard 22 kW sterk voor elke RZ en aan een snellader van 150 kW boost je de laadstatus in een halfuurtje van 10 naar 80 procent. Ook nieuw zijn de batterijvoorverwarming en de dynamische routeplanner die je de meest optimale route en laadstops voorstelt.

Conclusie Lexus RZ 550e F Sport

Lexus zet recht wat rechtzetting behoefde en versterkt de troeven van de RZ, met name een uitgesproken rijplezier,  een hightech uitrusting en een hoogstaand comfort. Zelfs de 550e F Sport blijft als sportieve topper van het gamma perfect dagelijks bruikbaar. De gadgets genaamd steer-by-wire en de Interactive Manual Drive voegen daarentegen weinig toe, integendeel zelfs…  

In dit artikel : Lexus, Lexus Rz

Freelance

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars