Bij zijn introductie in 2020 deed de Lynk & Co 01 flink wat stof opwaaien met zijn innovatieve abonnementsformule, maar vijf jaar later is dat stof toch weer grotendeels gaan liggen. Hoog tijd dus voor een midelifefacelift, die deze plug-inhybride compacte SUV weer moet wapenen tegen een aangescherpte concurrentie.
Design Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Uiterlijk zijn de aanpassingen vrij subtiel, zeker vooraan, waar je al twee keer naar de Lynk & Co 01 moet kijken om het vernieuwde radiatorrooster of de andere opstelling van de koplampen op te merken.

Achteraan is het verschil beter zichtbaar: de nieuwe achterlichten, die eerder horizontaal dan verticaal opgedeeld zijn, lopen voortaan door over de volledige breedte van de auto, waarbij ook de merknaam onder dat afdekglas werd ondergebracht. En de uitlaatpijpen zijn niet langer zichtbaar.
Interieur Lynk & Co 01 (facelift 2025)
De vernieuwing van de Lyunk & Co 01 is veel tastbaarder binnenin, waar het centrale scherm van 12,7 duim werd vervangen door een exemplaar van zomaar even 15,4 duim. Het biedt onderdak aan een gloednieuw infotainmentsysteem, dat zowel sneller als krachtiger werd. Voorlopig kun je wel maar alleen een Android-telefoon spiegelen, met Apple CarPlay is het geheel (nog) niet compatibel.

Door de komst van dat nieuwe scherm moest ook de rest van het dashboard worden hertekend. Zo verhuisden de verluchtingsmonden naar een plek onder dat grote display, terwijl de middenconsole compleet ontdaan werd van de knoppen die er tot nog toe zaten – al die functies laten zich nu bedienen via het aanraakscherm.

Tegelijk voelen de materialen degelijker aan dan vroeger en is de assemblage vrij van kritiek, zodat de kwaliteitsindruk dichter bij het premiumgevoel aanleunt dan ooit. Aan de binnenruimte of het laadvolume verandert deze facelift logischerwijze niets. Het koffervolume bedraagt 466 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.213 liter tot je beschikking.
Aandrijflijn Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Zo mogelijk nog ingrijpender zijn de aanpassingen onder de motorkap van de Lynk & Co 01, waar de 1,5 liter grote turbodriecilinder voortaan de hulp krijgt van een krachtiger elektromotor. Daardoor stijgt het systeemvermogen van 265 naar 280 pk, terwijl het koppel zelfs van 425 naar 535 Nm gaat.

Nog een opvallende wijziging: de gerobotiseerde zevenbak werd ingeruild voor een klassieke drietrapsautomaat. Een technische ingreep die het aantal schakelovergangen moet beperken en zo voor een soepeler manier van voortbewegen moet zorgen in file- en stadsverkeer.
Prestaties Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Al heeft die medaille ook een keerzijde, want onder zware belasting dringt de wat rauwe klank van de driecilinder nu wel wat sterker door in het interieur.

Veel sneller maken die extra pk’s en newtonmeters de Lynk & Co 01 trouwens niet: voortaan sprint deze SUV naar 100 km/u in 7,7 in plaats van 8 seconden. De topsnelheid daalt zelfs een beetje, van 210 naar 200 km/u.
Verbruik en rijbereik Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Anderzijds blijkt dat nieuwe aandrijfgeheel ook wat efficiënter met elektriciteit om te springen, want op een volle batterij van nog altijd 17,7 kWh (netto) komt de 01 nu officieel 75 kilometer ver in plaats van 69, waardoor meteen ook het WLTP-normverbruik nog wat daalt.

Wat in de praktijk echter vooral opvalt, is dat de overgang tussen die puur elektrische en hybride aandrijfmodus nu merkbaar vloeiender verloopt. Dat komt de sereniteit in de auto ten goede, die verder nog de vruchten plukt van het zachte comfort en de degelijke beheersing van rolneigingen.
Kopen, leasen of delen Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Voorlopig (?) kun je de nieuwe Lynk & Co 01 enkel aankopen (vanaf 41.495 euro) of leasen – kies je voor de abonnementsformule (tegenwoordig 699 euro per maand), dan krijg je nog het ‘oude’ model. Wel biedt Lynk & Co gebruikers van de 01 en 02 nog altijd de mogelijkheid om hun auto onder te verhuren als deelauto.
Conclusie Lynk & Co 01 (facelift 2025)
Uiterlijk heeft de facelift niet veel om het lijf, maar de vooruitgang qua technologie en rijcomfort is wel degelijk een feit, zodat de opgefriste Lynk & Co 01 opnieuw zijn mannetje kan staan tussen het jongere PHEV-geweld in het segment van de compacte SUV’s.