Sinds de lancering van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd al meer dan 33 miljoen hybride auto’s verkocht, waarvan ongeveer 7 miljoen in Europa. Na een relatief schuchtere start is de Japanse constructeur zijn hybride aanbod almaar blijven uitbreiden, met deze nieuwe Aygo X Hybrid als jongste aanwinst.
Toyota’s cross-over in het A-segment, die in 2022 op de markt kwam, deed het nochtans verre van slecht ondanks zijn bescheiden eenliter-verbrandingsmotor in de neus: sinds de introductie wisten de Japanners er al 210.000 exemplaren van te verkopen, en tijdens de eerste zes maanden van 2025 was de Aygo X na de Yaris en de Yaris Cross de op twee na meest ingeschreven Toyota in ons land.
Door over te schakelen op een krachtiger, maar zuiniger hybride aandrijfgeheel hoopt de Japanse reus nu op nog betere cijfers voor de kleinste telg van de familie.
Aandrijving Toyota Aygo X Hybrid
Voor die hybridisering werd de Aygo X grondig herwerkt. De eenliter-driecilinder moest plaats ruimen voor het aandrijfgeheel dat we al kennen uit de Yaris, opgebouwd rond een 1.490 cc grote driecilinder. Die benzinemotor is op zijn eentje goed voor 91 pk bij 5.500 o/m en een koppel van 120 Nm van 3.800 tot 4.800 toeren, en krijgt de steun van een (eveneens voorin geplaatste) elektromotor met een output van 80 pk, waardoor de hybride Aygo X kan uitpakken met een systeemvermogen van 116 pk en een koppel van 141 Nm.
Het blijkt een ideaal recept om vlottere prestaties aan een lager verbruik te koppelen. De kleine stadswagen spurt nu in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 172 km/u, terwijl het gemiddelde WLTP-verbruik zakt naar 3,7 l/100 km en de CO2-uitstoot nog maar 85 g/km bedraagt. Bij de met vervroegd pensioen gestuurde eenliter was dat nog 4,8 l/100 km en 109 g/km.

Om de hybride technologie te herbergen moest het GA-B-platform van Toyota’s New Global Architecture (TNGA) wel wat gewijzigd worden. Vooral de batterijmodules integreren leidde tot de nodige hoofdbrekens. De oplossing is even simpel als geniaal:
... de twee batterijen zijn naast elkaar over de hele breedte van de auto onder de achterbank geplaatst, terwijl de ventilator die voor hun koeling moet zorgen, een plek kreeg vooraan in de ruimte onder de achterbank. Een compacte set-up die dankzij de twee luchtstromen een betere koeling garandeert.
Design Toyota Aygo X Hybrid
De hybride Aygo X is 7,6 centimeter langer dan het uitgaande model met klassieke verbrandingsmotor. Een groei die helemaal toe te schrijven is aan de langere overhang vooraan, nodig om de nieuwe motor en zijn randorganen te herbergen.
De wielbasis van 243 centimeter blijft gewoon behouden, net als de kofferinhoud van 231 liter. Die langere neus wijzigt niets aan de wendbaarheid van de ook wat zwaarder geworden Aygo X: met een draacirkel van 9,4 meter maakt hij nog altijd rechtsomkeer op de spreekwoordelijke zakdoek.

Deels uit noodzaak, maar vooral om mogelijke, vroegtijdige rimpels te bestrijden werd de snoet van de Aygo X wel wat hertekend. Een nieuwe motorkap, een anders gevormde grille, meer gestileerde koplampen en sportiever ogende velgen geven de stadsauto meer présence. Enkele nieuwe, frisse kleuren moeten helpen om de haast ondraaglijke grijsheid van ons mobiele bestaan te doorbreken.
De GR-versie van de Aygo X 1.5 Hybrid gaat daarin nog wat verder; met naast een tweekleurige uitvoering met zwarte motorkap als aandachtstrekker ook enkele exclusief aan deze versie voorbehouden tinten, zoals een opvallend mosterdgeel. Alternatieven zijn White Pearl en Dark Storm Grey.
Rijden Toyota Aygo X Hybrid
Die nieuwe GR-uitvoering houdt het niet alleen bij exclusieve kleuren en enkele retouches zoals een meer geprononceerd radiatorrooster en achttienduimvelgen, maar ze profiteert ook mee van de updates aan het onderstel, zoals nieuwe stabilisatorstangen, schokdempers, veren en wielnaafdragers.

23,1 procent dikkere antirolstangen en 16,9 procent stuggere veren in vergelijking met de gewone Aygo X moeten samen met een directer stuur voor een sportievere rijsensatie zorgen. Helaas was het uitgetekende parcours waarop we konden kennismaken met Toyota’s jongste, niet van dien aard om optimaal van dat sportievere karakter te genieten. Maar een overstap naar de standaardversie bevestigde wel dat er een duidelijk verschil is tussen de twee.
Verbruik Toyota Aygo X Hybrid
Hoe dan ook is deze Aygo X HEV een bijzonder aangename stadsauto, die zijn belofte qua verbruik waarmaakt. Op het toch wat snellere parcours waarop we de GR-versie reden, kwamen we uit op 3,9 l/100 km; in de stad met de standaarduitvoering hielden we het bij 3,6 l/100 km.

De hybride aandrijving inclusief de met de jaren almaar meer geraffineerd werkende e-CVT-overbrenging (in feite een planeetwielstelsel) past uitstekend bij het karakter van de auto, die toch vooral indruk maakt met zijn comfort en gebruiksgemak. Dat laatste plukt ook de vruchten van de verbeterde rijhulpsystemen, met als nieuwigheden de Acceleration Suppression, die de acceleratie tempert wanneer het risico op een botsing wordt gedetecteerd, en de Emergency Steering Assist, die helpt om obstakels te ontwijken.
Infotainment Toyota Aygo X Hybrid
Ook qua multimedia en connectiviteit is de hybride Aygo X helemaal mee. In de topversies, de GR incluis, wordt het dashboard gedomineerd door een nieuw, 10,5 duim groot aanraakscherm. In de basisversie moet je met 9 duim tevreden zijn.

Goed nieuws voor Android-gebruikers is dat ze voortaan net als hun Apple-collega’s kunnen genieten van draadloze connectiviteit. Muziekliefhebbers kunnen voor de optionele JBL-luidsprekers kiezen.
Conclusie Toyota Aygo X Hybrid
De evolutie naar een hybride aandrijving is een logische stap voor de Aygo X. Zowel de prestaties als het verbruik varen er wel bij, wat de rijbeleving prettiger maakt. En daar heb je niet noodzakelijk de GR-versie voor nodig.
De prijs van de Aygo X 1.5 Hybrid, die in december in de toonzaal zal staan, is nog niet bekend. Maar reken op een goede 22.000 euro.
In dit artikel : Toyota, Toyota Aygo x