Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Leon Cupra R ST: Super Glue

Geschreven door Adrian Jehin op

De Leon Cupra R ST is de ultieme sportieveling met Seat-logo en de Spaanse interpretatie van het concept ‘shooting brake’, met 300 pk, vierwielaandrijving en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden die aan het asfalt kleven.

Het concept

We zouden allereerst heel terecht de vraag kunnen opwerpen waarom deze Seat Leon Cupra R ST geen product is van Cupra, dat sinds 2018 een volledig apart merk is geworden toen het zijn eerste model Cupra Ateca op de markt bracht. Het zou voor het merk trouwens meer steek hebben gehouden om af te trappen met een ‘echte’ sportwagen in plaats van met een SUV, hoe dynamisch die laatste ook is. Officieel is de reden voor deze keuze heel logisch: de Leon Cupra R ST is de vrucht van het werk van de vroegere Cupra-afdeling van Seat, en daarom behoudt hij dat laatste merklogo, zelfs al leidt dat tot een zekere verwarring op marketingtechnisch vlak. Het is dus wachten op de nieuwe generatie van de Leon, die in 2020 wordt verwacht, voor we een afgeleide mogen verwachten die volledig door het nieuwe merk wordt gevoerd.

Wat er verandert

De Leon Cupra R ST herneemt de ingrediënten van de vijfdeursversie die in 2017 op de markt kwam en voegt er een dosis beschaving aan toe om beter tegemoet te komen aan zijn gezinsgerichte roeping. Dat betekent dat hij enkel beschikbaar is met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen en dat hij standaard is uitgerust met de vierwielaandrijving 4Drive. Die wordt bediend via een hydraulische Haldex-meerschijvenkoppeling, die tot 50 procent van het koppel naar de achterwielen stuurt als de voortrein grip verliest. Het voordeel is dat dit een foutloze trekkracht oplevert. Het nadeel is dat dit tot een licht overgewicht leidt, want de break weegt 78 kilo meer dan de vijfdeursberline. In vergelijking met de Cupra ST zijn aan het onderstel de sporen met 0,5 centimeter verbreed en is het negatief camber zowel voor- als achteraan opgetrokken naar 2 graden voor een snediger rijgedrag. Verder noteren we een nieuwe fusee-as, die uit de organenbank van de Volkswagengroep is geplukt. De variabele elektrische stuurbekrachtiging kreeg een andere ijking, net zoals de gestuurde schokdemping, die nog steeds drie programma’s kent (Comfort, Sport, Cupra). Uiterlijk gaan een paar koolstofvezel details gepaard met een vierdubbele uitlaat, die een minder expressieve stem heeft dan in de vijfdeurs, maar dat betekent niet dat hij onhoorbaar of onaangenaam is. In het interieur valt buiten een alcantara stuurwiel, kuipstoeltjes en een standaard digitaal instrumentenbord niet veel verschil op te merken.

Hoe hij rijdt

Onder de motorkap ontwikkelt de 2.0 TSI 300 pk en een koppel van 400 Nm. Deze motor is bijzonder vol en komt geen kracht te kort, al wordt zijn karakter wat uitgevlakt door de DSG-versnellingsbak, waarvan de sturing in de automatische stand niet overdreven ‘geïnspireerd’ is. De Leon Cupra R ST is stil en comfortabel indien nodig en vertoont een wat klinisch karakter bij een sportieve rijstijl. Op zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (1.000 euro) klauwt hij zich vast in het wegdek zonder ooit los te laten en toont zijn chassis zich bijzonder stijf. De besturing is stevig, de Brembo-remmen krachtig en het rijgedrag is zeer getrouw en laat in het slechtste geval een beetje onderstuur doorschijnen wanneer een bocht wat te viriel wordt aangesneden. De vijfdeursversie stond al niet gekend als een bijzonder speelse auto en de break versterkt dat gevoel alleen maar. Alles bij elkaar genomen is de rijervaring dus minder intens maar wel meer geruststellend. Voor elk wat wils…

Budget

We herinneren ons nog dat de Leon Cupra R in 2017 een genummerde beperkte reeks van 799 exemplaren was, waarvan 4 stuks voor ons land waren voorbehouden. Voor de ST-versie pakt Seat de zaken anders aan. Het aantal exemplaren is namelijk niet gelimiteerd, maar de productie stopt sowieso eind 2019. Er gaan 8 auto’s naar België, waarvan er 4 al een koper hebben gevonden. Het merk Cupra, dat vandaag al een team van 80 mensen heeft, wil tegen eind 2020 vier nieuwe modellen op de markt brengen, te beginnen bij de SUV Formentor, die op het salon van Genève is onthuld. Er zou ook een speciale reeks komen van de Ateca, naast gespierde afgeleiden van de nieuwe Leon. Met een groter aantal modellen en een meer gevarieerd motorenpalet zou het merk zijn verkoopcijfers de komende 3 tot 5 jaar moeten verdubbelen tot een jaarlijkse afzet van 30.000 auto’s.

Ons verdict

De Cupra R ST is een iets minder enthousiaste rijmachine dan zijn broer en uit zich vooral als een efficiënte, praktische en veilige shooting brake. Die filosofie past perfect bij zijn meer gezinsgerichte roeping, zodat hij zich tot een ander publiek richt. Maar met 52.399 euro heeft hij het wel lastig om zijn meerprijs van 10.000 euro in vergelijking met de Cupra ST te rechtvaardigen.

In dit artikel : Seat, Seat Leon

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars