Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Touareg 2018: Premiumambities

Met deze derde generatie van de Touareg mikt Volkswagen onomwonden op het premiumsegment. En de constructeur geeft zijn nieuwe SUV alle middelen om die ambitie waar te maken.

Prijs
NB

Tekst: Laurent Zilli

Het concept

In zijn hoedanigheid van topmodel van het merk is de Touareg nooit een volkse auto geweest. Maar deze keer lijkt Volkswagen nog een stap verder te willen gaan, door uitdrukkelijk de BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90 en… Audi Q7 als rivalen te noemen. De basisprijs van de nieuwe Touareg is trouwens al een indicatie van het beoogde cliënteel: 66.000 euro alstublieft…

Hetzelfde geldt voor het motoraanbod, want onder de kap van de Touareg schuilen minstens zes cilinders. Bij de lancering gaat het enkel om de V6-TDI van drie liter met 286 pk, die snel gevolgd zal worden door een versie met 231 pk. Later komen er nog een V6-TSI met 340 pk en een V8-TDI van vier liter met 420 pk

Ook een plug-inhybrideversie staat op het programma, maar we weten nog niet voor wanneer en op welke mechanische basis. Kortom, allemaal topmotoren, stuk voor stuk gekoppeld aan de achttrapsautomaat van bij ZF. Er is ook geen versie met tweewielaandrijving: alle versies beschikken standaard over 4Motion-vierwielaandrijving.

Wat er verandert

Om het op te nemen tegen de hierboven genoemde SUV’s moest de Touareg ook letterlijk uit de kluiten gewassen zijn. Hij is dan ook iets gegroeid, meer dan 8 centimeter in de lengte (tot bijna 4,9 meter) en 4,4 centimeter in de breedte. In de hoogte verloor hij echter 3 centimeter. ‘Ranker’ zouden we niet in de mond durven nemen om zijn nieuwe silhouet te beschrijven, maar toch in ieder geval minder massief dan de modellen waartegen hij het wil opnemen. Tegelijk inspireerde hij zich voor zijn voorpartij op de Arteon en de T-Roc, wat hem een assertievere snuit geeft dan de rest, tenzij misschien de BMW X5 met zijn typische imposante ‘nieren’.

De Touareg werd echter niet alleen groter, maar ook ruimer met name achterin – waar het echt riant zitten is – en qua laadruimte – die in de normale configuratie stijgt van 697 tot 810 liter.

Hoe hij rijdt

Ook op de weg prikkelt de nieuwe Touareg de joekels van het genre. Op zijn optionele instelbare pneumatische ophanging en met zijn eveneens als optie verkrijgbare vierwielsturing (een aanrader, ondanks het gezamenlijke prijskaartje van 2.835 euro) geeft hij blijk van een rijcomfort dat geen enkele kritiek oproept. Hij komt ook vrij levendig uit de hoek, zowel in stadsverkeer als op een bochtig traject met weinig verkeer. Maar nu niet dat we het over sportiviteit zouden hebben. Zoals gewoonlijk heeft VW het onderstel namelijk afgesteld met het oog op een geruststellend weggedrag, en zodra je het tempo serieus opdrijft, hoor je al snel de voorste banden duidelijk maken dat het welletjes is geweest.

Er is trouwens nog een ander obstakel voor een sportieve rijstijl: een gebrek aan harmonie tussen de V6-TDI en de ZF-automaat, die gewoonlijk nochtans uitstekend is. Bij een wat meer dynamische rijstijl reageert de bak soms traag, zelfs in de Sport-modus, bijvoorbeeld wanneer je plankgas geeft om een andere auto in te halen en je verwacht dat de bak snel enkele verhoudingen terugschakelt.

Budget & uitrusting

Zoals reeds gezegd kunnen we de Touareg niets verwijten qua comfort. De stoelen zijn breed en zitten goed, voorin zijn acht massageprogramma’s beschikbaar en, achterin is zelfs de middelste plaats een volwaardige zitplaats, wat zeldzaam is tegenwoordig. Overigens kan de achterbank over 61 centimeter worden verschoven. Misschien een kleine lacune ten opzichte van de concurrentie: tijdens de presentatie hebben de verantwoordelijken nooit gesproken over een toekomstige zevenzitsversie. Wel merken we op dat VW hier, in tegenstelling tot bij zijn andere modellen, niet opnieuw zijn toevlucht is gaan nemen tot weinig flatterende harde plastics om de kosten te drukken. Als er wel harde kunststoffen zijn gebruikt, dan zijn ze verstopt, en over het algemeen is de afwerkingskwaliteit uitstekend. VW biedt de Touareg naast de basisversie aan in drie uitvoeringen: Elegance, Atmosphere en R-Line, waarbij de middelste uitpakt met een mooie houtinleg. We zijn minder overtuigd door de aluminium inleg, die volgens de constructeur wel echt is, maar ons een beetje nep lijkt...

De rivalen

Zoals reeds gezegd wil de Touareg voortaan meespelen met de grote jongens. Zijn basisprijs zegt al genoeg: 66.000 euro. In die categorie vindt hij onder andere de Audi Q7, de BMW X5, de Mercedes GLE of de Porsche Cayenne op zijn pad.

Ons verdict

De Touareg doet alles beter: hij is groter, ruimer, comfortabeler en… duurder. Alleen had zijn achttrapsautomaat wat alerter mogen zijn – elders lijkt hij een intelligentere sturing te hebben. Een geïsoleerd probleem? Misschien. In elk geval kunnen we na deze eerste test besluiten dat de Touareg over de nodige kwaliteiten beschikt om het vipfeestje van de premium-SUV’s te komen verstoren.

 

  • Erg hoogtechnologische uitrusting
  • Uitstekend comfort
  • Erg redelijk verbruik
  • Samenwerking motor-versnellingsbak kan beter
  • Stevige prijzen
  • Geen versie met zeven zitplaatsen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars