Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Juke Nismo

Geschreven door Bert Troubleyn op

Nissans dochterbedrijf Nismo is niet zozeer een ‘extra pk’- afdeling, maar wel een chassistuner. Dat komt sterk naar voren in de 370Z Nismo, die opvallend beter rijdt dan de standaard-Z.

Prijs
NB

Hoewel Nismo in Japan al bestaat sinds 1964, maakte Nissans sportafdeling pas sinds kort zijn opwachting in Europa. Het begon vorig jaar met een spectaculair project: de Deltawing, een Le Mansprototype dat met zijn erg puntige neus veel weg had van een jachtvliegtuig. De eerste échte Nismo-productieauto bij ons was de Juke, en vandaag, nauwelijks enkele maanden later, volgt een opgepepte versie van de 370Z. Daarmee houdt het nog niet op, want de verantwoordelijken laten verstaan dat er nog veel marge zit in de Juke Nismo. In 2014 mogen we daarom een radicale Juke Nismo RS verwachten. Ook van de GT-R komt een Nismoversie, waarover wordt geroddeld dat het vermogen niet toeneemt (alsof dat nog nodig zou zijn…), maar dat wel stevig aan het chassis is gesleuteld.

De 3.7 van de 370Z maakt Nismo zo’n 16 pk krachtiger, dankzij een herwerkte motorsturing en een vrijer ademende uitlaat, waardoor de V6 nu 344 pk levert. Het koppel van zijn kant stijgt van 363 naar 371 Nm. Het normverbruik is daarbij identiek gebleven (10,6 l/100 km, 248 g CO2/km), net zoals de officiële prestatiecijfers. De koetswerkkit, die op zijn zachtst gezegd de aandacht trekt, is volgens Nismo 100 procent functioneel en alle spoilers, splitters en schorten zijn er puur om de aerodynamische stabiliteit van de 370Z te verbeteren.

Verder zijn hier en daar in het koetswerk dikke verstevigingsbalken aangebracht. De veren zijn 14 procent stijver gemaakt, terwijl de schokdempers vooraan 23 procent stugger zijn en achteraan zelfs 41 procent. De remmen zijn dezelfde, maar de remleidingen zijn die van de GT-R, die veel minder uitzetten en dus veel beter fadingbestendig zijn. Het interieur verandert niet.

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker