Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 1.8 TFSI & 1.9 TDI e

Geschreven door Bert Troubleyn op

Om op het sterk heersende milieubewustzijn in te spelen stelt Audi twee "groene" versies voor van zijn A3: de gedownsizede 1.8 TFSI en de geoptimaliseerde 1.9 TDI e.

Audi A3 1.8 TFSI & 1.9 TDI e #1
Prijs
NB
  • Score redactie /20

De viercilinder-TDI's met pompinjectoren hebben de turbodiesels met een gemeenschappelijke inspuitbuis lange tijd op minstens twee domeinen overklast: hun hogere specifieke koppel en hun extreme zuinigheid. Over hun lawaaierige aard zullen we het even niet hebben... De basis-TDI e, die op het punt staat verdrongen te worden door common rail-versies, omdat die makkelijker voldoen aan de Euro 5-normen, komt dankzij enkele kunstgrepen die niets kosten, nog zuiniger uit de hoek. En het enige nadeel aan de hele zaak is een iets minder groot rijgemak. Waarom de TDI e dan 810 euro duurder is dan een gewone 1.9 TDI? Dat is de meerprijs die je betaalt voor de partikelfilter die hij standaard heeft en waarvoor u dus zwaar in de buidel moet tasten. Ecologische voornemens lonen blijkbaar niet... De 1.8 TFSI wist ons dan weer te overtuigen met zijn homogene karakter: een ideale mix van brio, rijcomfort en muzikaliteit. Hij vormt het beste bewijs dat "schone" benzinemotoren zonder gewetensbezwaren de GTI-spirit kunnen cultiveren.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Tests

Onze tests

De concurrenten