Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY?  De voorinschrijving is nog open!  Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Audi e-Tron 55 Quattro : De elektrische SUV made in Belgium

De elektrische SUV ‘made in Belgium’ is realiteit geworden. Deze e-Tron snijdt een nieuw hoofdstuk aan voor Audi: dat van de gebruiksvriendelijke elektrische mobiliteit. Maar tegen welke prijs?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Audi e-Tron is niet zomaar de zoveelste SUV erbij op de markt. Achter zijn lancering gaat een heuse revolutie schuil, net als massale investeringen door een oldschool constructeur, die zich op die manier wil voorbereiden op de toekomst. De e-Tron is de eerste in een reeks van minstens twaalf elektrische modellen die het merk belooft tussen nu en 2025. Deze elektrische SUV – die trouwens op een boogscheut van onze redactie van de band loopt, in de fabriek die vroeger bekendstond als Volkswagen Vorst – is opgebouwd rond 36 batterij­modules die Audi betrekt bij de Zuid-Koreaanse fabrikant LG, maar die in de fabriek in Vorst worden geassembleerd. Het batterijpakket heeft op papier een capaciteit van 95 kWh, wat iets meer is dan wat Jaguar voor zijn elektrische I-Pace voorlegt (90 kWh) en iets minder dan Tesla in de Model X (100 kWh).
Alleen neemt Audi neemt wel een héél ruime veiligheidsmarge voor zijn batterij, en laat het amper 83,6 kWh effectief gebruiken. Wanneer de auto een lading van 100 procent aanduidt, is de batterij in de praktijk nooit meer dan 96 procent opgeladen. En wanneer de auto aangeeft op 0 procent te staan, heeft de batterij eigenlijk nog een lading van 8 procent. In de praktijk beschik je als gebruiker dus zelfs over minder nuttige batterijcapaciteit dan in de I-Pace van Jaguar, die toch nog 84,7 kWh overhoudt van de beloofde 90 kWh.
De e-Tron meet 4,90 meter in de lengte, of 22 centimeter meer dan de Jaguar, maar 15 centimeter minder dan de Tesla Model X. In de SUV-familie van Audi leunt de e-Tron dan ook dichter aan bij de Q8 (4,98 meter) dan bij de Q5 (4,66 meter), al is hij wel een stuk lager: de e-Tron is 1,63 meter hoog, tegenover 1,66 meter voor de Q5 en 1,71 meter voor de Q8. Om o zo kostbare kilometers rijbereik te winnen is hij bovendien zo aerodynamisch mogelijk gemaakt: met een luchtweerstandscoëffciënt van 0,28 (of zelfs 0,27 met de kleinere camera’s in de plaats van zijspiegels) zit de e-Tron tussen de I-Pace (0,29) en de Model X (0,25). Die laatste blijft dus ondanks zijn logge voorkomen toch de referentie wat aerodynamica betreft.

Geschreven door op