Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 740d xDrive: De standvastige zekerheid

Geschreven door Steven Appelmans op

Bij de lancering van de BMW 7-Reeks ging de volledig elektrische i7 met alle aandacht aan de haal. Maar het gamma telt ook nog klassiekere motorvarianten, inclusief de traditionele diesel. Hoe relevant is die 740d anno 2023 nog?

113.950 €
  • Score redactie 16.95 /20

Voor de foto’s zijn we richting Ardennen getrokken. Een trip – heen en terug – van meer dan 300 kilometer, voornamelijk over de snelweg. Een habitat waar deze 740d zich als een vis in het water voelt. Niet alleen omdat het geen moeite kost die afstand te overbruggen – noch voor de auto, noch voor zijn bestuurder – maar evengoed omdat de 740d zich daar het efficiëntst toont. Bij aankomst gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 5,8 l/100 km. Rekening houdend met de broeierige omstandigheden, die het uiterste vroegen van airco en stoelventilatie, en met de 127 km/u die we als cruisesnelheid hadden ingesteld, is dat ronduit fenomenaal. Uit een volle tank van 74 liter diesel zouden we met dat gemiddelde bijna 1.300 kilometer kunnen halen. Uiteraard hebben we de 740d eveneens op ander terrein de sporen gegeven – de ene keer al wat harder dan de andere. Finaal klopten we dan ook af op exact een liter meer: 6,8 l/100 km. Wat nog altijd meer dan behoorlijk is voor een dergelijke mastodont en bovendien dicht aanschurkt tegen de opgegeven WLTP-waardes.
Dat spaarzame karakter hoort dan ook bij elke veelrijder in het achterhoofd te zitten als het totale kostenplaatje wordt opgemaakt. Want hoewel de 740d met zijn vanafprijs van 112.800 euro de minst dure 7-Reeks is, ziet hij dat voordeel deels tenietgedaan door zijn hogere fiscale lasten. Van een BIV van 1.320,82 euro en een jaarlijkse verkeersbelasting van 1.159,46 euro hebben de plug-inhybrides en elektrische i7’s (de andere verkrijgbare motorversies) namelijk geen last. Voor alle duidelijkheid: dat zijn de Vlaamse cijfers. Voor het zuiden van het land en Brussel hangt het er maar vanaf met hoeveel vermogen je je 7 laat leveren. De versie met 228 pk (155 kW van de verbrandingsmotor + 10 kW van de elektro-unit) houdt het op 2.478 euro aan BIV. Ga je echter voor de volle 300 pk, dan stijgt dat bedrag naar 4.957 euro. Aan de verkeersbelasting verandert dat gelukkig niets. Die kost je in Brussel en Wallonië altijd 980,10 euro. 
Voor bedrijven en ondernemingen is zo’n 740d met zijn CO2-uitstoot van minimaal 160 g/km natuurlijk een pak minder interessant dan de elektrische of zelfs plug-inhybride 7-Reeks: hij is slechts 50 procent aftrekbaar, in plaats van 100. En als gebruiker ervan kijk je sinds 1 juli 2023 aan tegen forse CO2-bijdragen – die de komende jaren trouwens alleen maar nóg hoger zullen oplopen. 

Geteste versie

Verbruik gemengd 6.1 l/100 km
CO2-uitstoot 160 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 1,06 €
VAA per maand NB

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars