Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 740d xDrive: De standvastige zekerheid

Geschreven door Steven Appelmans op

Bij de lancering van de BMW 7-Reeks ging de volledig elektrische i7 met alle aandacht aan de haal. Maar het gamma telt ook nog klassiekere motorvarianten, inclusief de traditionele diesel. Hoe relevant is die 740d anno 2023 nog?

113.950 €
  • Score redactie 16.95 /20

BMW wil met zijn nieuwe 7-Reeks vooral inzetten op ultiem comfort. Via de nodige digitalisering – daarover zo meteen meer – maar even goed door meer plek te bieden aan de inzittenden. Correctie: aan de inzittenden op de tweede rij. De wielbasis van 3,22 meter creëert zeeën van ruimte waarbij de passagiers voorin – die uiteraard ook goed worden bedeeld qua plek voor de ledematen – hun fauteuil zelfs helemaal naar achteren mogen schuiven zonder dat dat nefaste gevolgen zou hebben voor de benen van volwassen medereizigers op de tweede rij. Van de koffer dien je te weten dat hij 540 liter slikt en dat daarmee ineens ook de kous af is. Neerklappen kun je de achterbank niet, wat niet onlogisch is gezien de grandeur van die tweede rij. Er is wel een doorgeefluik waarmee je eventuele langere voorwerpen (een setje golfclubs bijvoorbeeld) in de lengte kunt vervoeren. 
Over het interieurdesign bestaat geen discussie. Tenminste, toch als je je kunt vinden in de huidige digitaliseringstrend. Ook in deze BMW is het gigantische Curved Display namelijk de grote blikvanger. Al werd dat modernisme wel ingebed in het nodige classicisme. Want uiteraard zitten de fauteuils (evenals dashboard en deurpanelen) verpakt in het leder en natuurlijk kun je echt hout tegen de middentunnel en het dashboard laten slaan. Net zoals je achterin – via de Executive Lounge Seating (2.400 euro) – een halve slaapzetel kunt laten uitklappen. Een verstelling die je trouwens via het aanraakscherm in de achterdeur uitvoert. Tot dat display moet je je ook wenden om te veranderen van My Mode, te switchen tussen radiostations of om dat gigantische, over de volledige breedte van het interieur lopende Theatre Screen achterin (4.500 euro) uit te klappen. Het spreekt voor zich dat je met een paar swipes evenzeer de massage, verwarming dan wel ventilatie achterin kunt activeren. Als die dingen tenminste werden meebesteld.

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker