Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 740d xDrive: De standvastige zekerheid

Geschreven door Steven Appelmans op

Bij de lancering van de BMW 7-Reeks ging de volledig elektrische i7 met alle aandacht aan de haal. Maar het gamma telt ook nog klassiekere motorvarianten, inclusief de traditionele diesel. Hoe relevant is die 740d anno 2023 nog?

113.950 €
  • Score redactie 16.95 /20

De Siebener staat al jaren aan de top van de BMW-keten, een positie die zich als vanouds laat typeren door het riante aanbod aan technologische spielerei. Zowel wat de standaarduitrusting als de optionele assistentie betreft trouwens. Zo rolt elke 7-Reeks van de band met adaptieve ledkoplampen (inclusief High Beam Assist), een soft close-functie voor de portieren en het Parking Assistant Pack Plus (met onder andere een 3D-weergave van de camera’s of een achteruitrijassistent die de laatste 50 gereden meters autonoom kan uitvoeren in omgekeerde richting). 
Waarna je je nog eens helemaal kunt laten gaan in de elektronische uitrusting op de optielijst, voor extra zekerheid dan wel comfort. Zo kun je bijvoorbeeld de soft close-functie voor de portieren inwisselen voor volledig elektrisch openzwaaiende én sluitende deuren (1.550 euro). We vermeldden eerder eveneens al de optionele uitbreiding van het genoemde parkeerpack, waarmee de 740d vijf vaak uitgevoerde parkeermanoeuvres automatisch kan herhalen. Of je gebruikt je smartphone om je 7 geparkeerd te krijgen, dat behoort met dat Parking Assistant Pack Professional evenzeer tot de mogelijkheden. 
Er is natuurlijk ook rijtechnische ondersteuning. We denken dan specifiek aan de Driving Assistant Packs (Plus of Professional), die vooral tot doel hebben zoveel mogelijk stuurwerk over te nemen. Volledig autonoom rijden lukt (nog) niet, maar de elektronica regelt dermate veel dat het volstaat je handen aan het stuur te houden. Knap, al stonden wij vooral te kijken van de bijzonder natuurgetrouwe manier waarop de camera’s en sensoren het gas- en rempedaal bestieren. Om eerlijk te zijn: we zouden zelf vaak op net dezelfde manier gereageerd hebben. 
Het enige minpunt is dat al die assistenten, zowel voor de comfort- als de rij- en parkeerondersteuning, wel wat tijd vragen vooraleer ze in actie schieten. Waardoor omstanders zich allicht zullen afvragen waarom je ietwat doelloos naar je deur staat te staren (pas een paar seconden nadat je op de desbetreffende knop hebt geduwd, zwaait je portier ook daadwerkelijk open). Hetzelfde met dat automatische parkeren. De elektronica detecteert vrij snel de locatie waar je voorheen het manoeuvre hebt opgeslagen – waardoor het zich vrij snel en makkelijk laat activeren. Alleen neemt het systeem daarna ruimschoots zijn tijd om de handeling ook daadwerkelijk uit te voeren. An sich is dat geen probleem, alleen ben je vooralsnog sneller als je zelf het stuur dan wel de deurgreep bedient. Met als gevolg dat de elektronische bijstand – hoe opzienbarend ook – te vaak onbenut blijft.

  • Geteste versie

  • bmw 7 Reeks Berline 740d xDrive 220kW

  • Categorieën

    • Topklasseberlines

    Brandstof

    • DIES

    CO2

    160 tot 178gr WLTP

    Vermogen

    299 CV

    Lengte

    5391 m

    Koffervolume

    540 L

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker