Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Fiat Grande Panda-e (RED)

Geschreven door Steven Appelmans op

Met de nieuwe Grande Panda breit Fiat niet alleen een vervolg aan een moderne succesreeks, maar eert het ook zijn roemruchte verleden. 1+1, dat kan dan alleen maar 3 zijn, toch? Wij deden de test, aan de hand van de elektrische variant.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.55 /20

Dat laat zich trouwens onmiddellijk voelen zodra je de afrit neemt: zo snel als je gemiddelde stroomverbruik daarnet steeg, zo rap zakt het dan weer. Weg van de grote verkeersassen daalde ons verbruik zelfs tot een minimum van 13 kWh/100 km. Gemeten over een week kwamen we uit op een algemeen gemiddelde van 17 kWh/100 km, hetzij maar 2 tienden meer dan wat de WLTP-cijfers opgeven.

Een knap resultaat, dat echter niet kan voorkomen dat het rijbereik in de praktijk zijn beperkingen heeft: na 258 kilometer zou de pret met ons testgemiddelde onherroepelijk uit zijn. Wat binnen het huidige elektrische bestel eigenlijk 50 kilometer te weinig is om te kunnen spreken van een volwaardige actieradius.

Range anxiety

Al willen we daar meteen aan toevoegen dat we tijdens de testweek geen enkele keer met range anxiety hebben rond­gereden, terwijl we het laadpeil nochtans wel een aantal keer naar een alarmerend laag ­niveau zagen zakken. Die gemoedsrust kwam door de wetenschap dat de Grande Panda aan de DC-snellader een piek­vermogen haalt van 100 kW. Rekening houdend met het beperkte batterijvolume betekende dat dat we in principe in een halfuurtje de cellen weer naar 80 procent van hun capaciteit konden brengen. 
En dan moet het allergrootste verkoop­argument nog komen: Fiat wil ‘maar’ 24.890 euro voor zijn Panda in de hier getoonde Red-uitvoering. Terwijl die

basisplunje ons eigenlijk al bijzonder aanstond. Ware het niet van de centrale armsteun voorin, de stoelverwarming of de dodehoekcontrole, dan zagen we zelfs geen enkele reden waarom je nog 3.000 euro extra zou ophoesten voor de hoogste La Prima-aankleding. Temeer daar je met deze standaardvariant ook het goede doel steunt. De aankledingslijn deelt zijn naam niet voor niets met de liefdadigheidsorganisatie waarmee oprichter Bono sinds 2006 aids de wereld probeert uit te helpen. Voor elke Grande Panda Red die wordt verkocht, stort Fiat dan ook een stuk door naar die vereniging. 

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,27 €
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Fiat, Fiat Grande panda

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests