- Score redactie 15.55 /20
Een briljante toevoeging dus, die ingewerkte laadkabel in de neus. Zij het dat er wel een stevige ‘maar’ aan vasthangt. Met dat spiraalsnoer beperk je jezelf tot de enkelfasige interne omvormer en diens maximale 7 kW aan laadcapaciteit – wat evenzeer betekent dat je bij een driefasige openbare lader van 11 kW slechts één van die drie fasen kunt aanspreken en je de facto dus maar met 3,7 kW zult laden (11 kW gedeeld door 3).
Rij je de 43,8 kWh netto van de 44 kWh-batterij leeg, dan zul je aan zo’n laadpunt ongeveer 14 uur moeten wachten vooraleer alle cellen weer opgeladen zijn. Doe je diezelfde oefening aan een enkelfasige lader van 7,4 kW – of aan een laadpaal van 22 kW (3 x 7,4 KW) – dan halveert die laadtijd. Op voorhand gericht zoeken naar het juiste station kan dus onaangename verrassingen voorkomen.
Driefasige omvormer
Nu valt daar een mouw aan te passen als je 400 euro bijbetaalt voor de driefasige omvormer. Daarmee stijgt het laadvermogen naar 11 kW, waardoor je dezelfde laadoefening in een kleine vijf uur kunt afwerken aan een driefasenlaadpunt. Alleen verzaak je dan wel aan het snoer in de neus én aan het praktische gemak dat daarmee gepaard gaat – in dat geval gaat een deel van de kofferruimte wél op aan de laadkabel.
Wat we eveneens hebben gemist, is een app op de telefoon dan wel een tabblad op het aanraakscherm waarmee we onze laadsessies konden sturen of de klimaatregeling konden voorprogrammeren. Aangezien die functionaliteit (voorlopig) niet wordt aangeboden, betekent dat dat de verwarming in de winter een stevige hap zal nemen uit het sowieso al niet zo riante rijbereik. Temeer daar een warmtepomp niet verkrijgbaar is en enkel de La Prima-topuitvoering recht heeft op stoelverwarming… tegen meerprijs, welteverstaan.
Om maar te zeggen dat de Grande Panda technologisch niet de meest vooruitstrevende Fiat is. Nu heeft elk nadeel ook zijn voordeel: het is al even geleden dat we nog met zo’n eenvoudig te bedienen EV hebben rondgesnord. Starten doe je gewoon nog met een sleutel, de verwarming draai je hoger of lager met een knop en als je het gepiep van de snelheidslimietherkenning het zwijgen wilt opleggen, volstaat het om een aantal seconden een toets onder aan de middenconsole ingedrukt te houden.
-
Geteste versie
-
fiat Grande Panda BEV 44 kWh (RED)
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
113 CVLengte
3999 m
Koffervolume
361 tot 1315 LElektrische batterij
320 km - 16.8kWh/100km44 kWh - 7.4 kW (AC) - 100 kW (DC)
In dit artikel : Fiat, Fiat Grande panda