Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen ID.7 (77 kWh / Pro Business)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een ietwat valse start in het EV-universum lijkt Volkswagen de elektrische auto eindelijk onder de knie te hebben, want de ID.7 veegt alle kritiek op de eerste ID.-modellen resoluut van tafel. Met comfort en energie-efficiëntie als sleutelwoorden.

62.930 €
  • Score redactie 15.75 /20

Net als Renault en Tesla laat ook Volkswagen zich niet onbetuigd in de prijzenoorlog die rond elektrische auto’s is ontstaan. Toen de orderboekjes voor de ID.7 in september vorig jaar werden geopend, kostten de twee beschikbare versies, de Pro en de Pro Business Premium, respectievelijk 66.340 en 69.825 euro. Wie zich toen gerept heeft om meteen een ID.7 te bestellen, zal zich dat nu allicht beklagen, want in december zakten die prijzen naar 61.165 en 63.930 euro, hetzij een daling met maar liefst 8 procent. Een trend die trouwens zichtbaar lijkt in het hele ID.-gamma…

Die prijsdaling maakt de verhouding prijs-uitrusting van onze ID.7 al iets aantrekkelijker, maar een hoogvlieger is de Volkswagen op dat vlak nog altijd niet. Zo blijft VW de warmtepomp hardnekkig naar de optielijst verwijzen, voor 1.180 euro. En als je een beetje luxe wilt in het interieur, zoals dat in onze testauto het geval was, dan is het Pack Interior Plus bijna een must: naast gordijnairbags en een centrale airbag tussen de voorstoelen omvat dat pakket elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en comfortinstap, een pneumatische lendensteunregeling, ventilatie, een massagefunctie en een bekleding van geperforeerde micro­vezel (ArtVelours Eco), maar ook stoelverwarming voor én achterin, een Harman Kardon-premiumgeluidsinstallatie en het ‘premium dashboard”. Kostprijs van al dat fraais: 2.295 euro op onze Pro Business Premium, en… 5.415 euro op de basis­versie Pro. Om maar te zeggen: als je je wat laat gaan in de maar liefst 10 pagina’s tellende optielijst, loopt de ­rekening snel op.

Hoe de ID.7 zich tot de concurrentie verhoudt? De twee premium-Duitsers, de BMW i5 en Mercedes EQE, zijn er pas vanaf 73.000 euro – geen vergelijk mogelijk. Bij Hyundai is de variant van de Ioniq 6 die qua vermogen het dichtst in de buurt komt, de 325 pk sterke AWD (66.499 euro), maar die heeft dan natuurlijk wel vierwielaandrijving – en meer pk’s. Maar wat dan gezegd van Tesla, dat op dit moment modellen uit voorraad van de Model Y RWD (256 pk en een WLTP-rijbereik van 455 kilometer) aanbiedt voor 39.990 euro – op die manier komt de auto in Vlaanderen in aanmerking voor de subsidie van 5.000 euro, zodat hij voor de Vlaamse particulier in werkelijkheid maar 34.990 euro kost. Maar zelfs voor de normale prijs van 47.970 euro is die Model Y RWD al een ijzersterk aanbod. Tiens, hoe zou het toch komen dat de Model Y overal de verkoophitlijsten aanvoert? Zelfs de gretige Chinezen staan erbij en kijken ernaar…

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,61 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.7

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker