Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Renault 5 E-Tech Electric 150 HP (Iconiq Cinq)

Geschreven door Ken Divjak op

De Renault 5 E-Tech Electric is de speerpunt van het in 2021 gepresenteerde Renaulution-herstelplan. Net als Mini en Fiat grijpt de ex-Régie daarmee terug naar het verleden om een nieuwe toekomst te boetseren, helemaal made in France.

35.100 €
  • Score redactie 16.00 /20

Hoewel de buitenafmetingen van de nieuwe 5 in alle richtingen zijn toegenomen ten opzichte van zijn stamvader, blijft de binnenruimte aan de knusse kant. Renault is er wel in geslaagd om de vloer lager dan de dorpels te positioneren, wat lang niet bij alle EV’s het geval is. Daardoor is de zithouding in de knappe Turbo-stoelen verzorgd, terwijl de stuurkolom prima instelbaar is. Voorin hebben zelfs grote bestuurders plek genoeg, mede omdat een open dak niet beschikbaar is

 In de plaats kijk je op een creatieve plafondbekleding die aan de originele R5 refereert. Volgens Renault kunnen achterin eveneens twee volwassenen plaatsnemen, maar dat zullen dan toch kleine mensen met minivoeten moeten zijn: zowel de interieurhoogte als de knieruimte is er beperkt, terwijl de voorstoelen plat op de vloer gemonteerd staan.

Unieke ambiance

De ontwerpers hebben het dashboard van de 5 E-Tech Electric een eigen karakter weten te geven. In het blikveld van de ­bestuurder zorgen daar twee aaneengeschakelde en horizontaal gepositioneerde schermen voor. Die hebben elk een diagonaal van 10 duim, zijn voorzien van unieke visuals en gebruiken ­geluidsfragmenten van de hand van Jean-Michel Jarre. Samen met specifieke knoppen en ventilatieroosters geeft dat een unieke ambiance, die aan de passagierskant van de topversie aangevuld wordt door een zachte dashboardafwerking met oplichtend Renault 5-logo.

Harde kunststoffen zijn er natuurlijk ook, maar die worden netjes uit het zicht gehouden of gemaskeerd met interessante texturen. De enige stoorzender in het opvallend stille interieur is de optionele warmtepomp, die bij een koude start hoorbaar en zelfs licht voelbaar is doorheen het stuur en de stoelzitting. En de koffer? Die is met zijn 326 liter geschikt voor een winkelkrat en zes flessen water, op voorwaarde dat de laadkabels onder de koffervloer zijn opgeborgen.

In dit artikel : Renault, Renault 5

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars