- Score redactie 16.00 /20
Hoewel de buitenafmetingen van de nieuwe 5 in alle richtingen zijn toegenomen ten opzichte van zijn stamvader, blijft de binnenruimte aan de knusse kant. Renault is er wel in geslaagd om de vloer lager dan de dorpels te positioneren, wat lang niet bij alle EV’s het geval is. Daardoor is de zithouding in de knappe Turbo-stoelen verzorgd, terwijl de stuurkolom prima instelbaar is. Voorin hebben zelfs grote bestuurders plek genoeg, mede omdat een open dak niet beschikbaar is
In de plaats kijk je op een creatieve plafondbekleding die aan de originele R5 refereert. Volgens Renault kunnen achterin eveneens twee volwassenen plaatsnemen, maar dat zullen dan toch kleine mensen met minivoeten moeten zijn: zowel de interieurhoogte als de knieruimte is er beperkt, terwijl de voorstoelen plat op de vloer gemonteerd staan.
Unieke ambiance
De ontwerpers hebben het dashboard van de 5 E-Tech Electric een eigen karakter weten te geven. In het blikveld van de bestuurder zorgen daar twee aaneengeschakelde en horizontaal gepositioneerde schermen voor. Die hebben elk een diagonaal van 10 duim, zijn voorzien van unieke visuals en gebruiken geluidsfragmenten van de hand van Jean-Michel Jarre. Samen met specifieke knoppen en ventilatieroosters geeft dat een unieke ambiance, die aan de passagierskant van de topversie aangevuld wordt door een zachte dashboardafwerking met oplichtend Renault 5-logo.
Harde kunststoffen zijn er natuurlijk ook, maar die worden netjes uit het zicht gehouden of gemaskeerd met interessante texturen. De enige stoorzender in het opvallend stille interieur is de optionele warmtepomp, die bij een koude start hoorbaar en zelfs licht voelbaar is doorheen het stuur en de stoelzitting. En de koffer? Die is met zijn 326 liter geschikt voor een winkelkrat en zes flessen water, op voorwaarde dat de laadkabels onder de koffervloer zijn opgeborgen.