Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Renault 5 E-Tech Electric 150 HP (Iconiq Cinq)

Geschreven door Ken Divjak op

De Renault 5 E-Tech Electric is de speerpunt van het in 2021 gepresenteerde Renaulution-herstelplan. Net als Mini en Fiat grijpt de ex-Régie daarmee terug naar het verleden om een nieuwe toekomst te boetseren, helemaal made in France.

35.100 €
  • Score redactie 16.00 /20

Een van de opvallendste elementen in de cockpit is de transmissiehendel. Die staat in de 5 Electric niet op de middentunnel, maar op de stuurkolom. Dat blijkt niet de meest praktische oplossing: bij gehaaste manoeuvres zit de bediening van de ruitenwissers in de weg, terwijl het personaliseerbare schakelpookje met beraad bediend wil worden.

Eenmaal onderweg toont de elektrische 5 zich opmerkelijk volwassen voor een B-segmentauto. De 150 paarden en 245 newtonmeter zijn goed bemeten en maken dat deze vijfdeurs zich overal thuis voelt. Het voorwielaangedreven chassis, met MacPhersons vooraan en een gedegen multilink achteraan, is kundig genoeg om elk stuurcommando precies uit te voeren. Parasietreacties doorheen het stuur zijn zeldzaam, al moeten we erbij vermelden dat de Renault-invoerder onze testauto ook wel van degelijke Michelin-winterbanden had voorzien. Wel vraagt het ­squircle-vormige stuurwiel (voor ‘square circle’ oftewel een vierkante ­cirkel) met zijn uitgesproken centreerneiging enige gewenning.

Duitse Fransman

Qua schokdemping situeert de elektrische 5 zich eerder in het Duitse kamp dan in het Franse. Door de relatief korte wielbasis en het hogere gewicht zijn alle oneffenheden voelbaar, maar tegelijk zorgen de schokdempers voor een goede filtering van putten en richels. Een grotere zorg is het energieverbruik, dat tijdens onze test in winterse omstandigheden met geen stokken onder de 20 kWh/100 km te krijgen was. Tijdens korte ritten piekte de verbruiksmeter zelfs bij 26 kWh, wat de 52 kWh-accu in de winter een reëel rijbereik van slechts 200 kilometer geeft…

Daar hadden de lage temperaturen natuurlijk veel mee te maken, net als het gebrek aan een thuislaadpaal om ingeplugd te ­kunnen voorverwarmen. Renault geeft zelf een gemiddeld verbruik op van 14,9 kWh/100 km, wat bij mildere temperaturen – en op specifieke EV-banden – hopelijk beter te benaderen valt.

Dynamische arsenaal

Dat hoge winterse verbruik terzijde ­getuigt de 5 Electric hoe dan ook van enthousiaste bedenkers. Zo valt de rijervaring dankzij de Multi-Sense-rijprogramma’s helemaal te personaliseren, terwijl de onderhand verplichte snelheidswaarschuwing met één druk op de knop het zwijgen kan worden opgelegd. Ook de drive-by-wire-remmen reageren overtuigend en consistent, wat lang niet van alle EV’s gezegd kan worden.

Het ­dynamische arsenaal is zelfs zo goed dat je al snel naar extra vermogen gaat snakken om het puike chassis op de proef te stellen. In de 5 Electric dulden de veiligheidssystemen niet al te veel spielerei, waardoor het rijgedrag weliswaar strak, maar ook braaf is. Wie meer wil, kan upgraden naar de Alpine-versies (A290) met extra ­vermogen en lossere teugels.

In dit artikel : Renault, Renault 5

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars