- Score redactie 16.00 /20
Net zoals het AmpR Small-platform een doorontwikkeling is van de CMF-B EV-architectuur, zijn de batterijen en de elektromotor van de 5 Electric terug te voeren op die van de Megane en Scenic E-Tech Electric. De synchroonmotor met extern bekrachtigde rotor werkt ook hier zonder permanente magneten en vergt dus geen zeldzame aardmetalen, wat zijn milieu-impact beperkt. Dat is voortaan het uitgangspunt van de hele EV-productie bij Renault, die sterk op de circulaire economie teert en waar mogelijk gerecycleerde materialen gebruikt.
De 5 E-Tech Electric zet in dat opzicht een nieuwe standaard, door voor 88,6 procent recycleerbaar te zijn. De elektromotor onder de motorkap is hier ook 15 kilogram lichter, wat samen met een accupakket van ongeveer 300 kilogram resulteert in een totaalgewicht van om en bij de anderhalve ton.
Knappe wielen
Renault biedt de 5 Electric op dit ogenblik aan met twee accupakketten: eentje van 52 kWh, altijd gecombineerd met een elektromotor van 150 pk, en eentje van 40 kWh met 120 pk-motor. In het eerste geval belooft de WLTP-meting 410 kilometer rijbereik, in het tweede 312 kilometer. Binnenkort komt daar nog een instapversie bij met 95 pk en 300 kilometer rijbereik om de beloofde ondergrens van 25.000 euro te halen.
Ongeacht de accugrootte of het vermogen rollen alle 5’jes op achttienduimers met schoeisel dat speciaal door Continental ontwikkeld werd. Allseasonbanden van Goodyear zijn optioneel en kosten 300 euro extra. Op de 90 pk- en 120 pk-versies liggen die rubbers rond stalen velgen met turbinewieldoppen, vanaf de 150 pk-uitvoering zijn dat standaard lichtmetalen exemplaren.
Zeker zo belangrijk is wat er achter de knappe wielen zit: remmen die volgens het drive-by-wire-principe werken en dus geen mechanische verbinding meer hebben met het rempedaal. Op die manier kan de overgang tussen de remwerking van de elektromotor en die van de schijven beter gemaskeerd worden. Rijplezier staat namelijk bovenaan in het lastenboek van de 5 Electric, samen met een hoge mate van gebruiksgemak.
Laadcapaciteiten
Wie de werkbaarheid van een EV wil beoordelen, kan niet om de laadcapaciteiten van het accupakket heen. Aan een DC-snellader piekt de 52 kWh-accu bij 100 kW, op voorwaarde dat de preconditioning van de batterij geactiveerd wordt door het laadstation als bestemming in te stellen op de geïntegreerde Google Maps-applicatie. In het beste geval duurt het dan ongeveer 35 minuten om weer van 10 tot 80 procent laadstatus te gaan.
De geïntegreerde oplader om wisselstroom te laden is 11 kW sterk: dat is marktconform, maar wel maar de helft van wat Renault normaal aanbiedt in zijn EV’s. Upgraden naar zo’n interne omvormer van 22 kW is hier echter niet mogelijk.
Ter compensatie is de 5 Electric nu al voorzien op bidirectioneel laden (V2G), terwijl de V2L-functie de mogelijkheid biedt om 220-volttoestellen in te pluggen op de laadpoort. Daarvoor moet je wel een adapter van 200 euro hebben, die de CCS Combo-aansluiting omvormt tot een klassiek stopcontact. Tot slot geniet ook deze Renault van de contactloze plug & charge-functie die aan de MyRenault-app gekoppeld wordt en dankzij de Mobilize Charge Pass rechtstreeks toegang geeft tot 600.000 laadpunten in 24 landen.
-
Geteste versie
-
renault 5 EV 52kWh Iconic Cinq 110 kW comf. range
-
Categorieën
- Stadswagens
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
150 CVLengte
3922 m
Koffervolume
277 tot 1057 LElektrische batterij
409 km - 15.1kWh/100km52 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)