Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Peugeot E-3008 73 kWh 210 (GT)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De nieuwe 3008 moet een voortrekkersrol gaan spelen in het elektrische offensief van Peugeot en gaat het qua batterij en aandrijving wat hogerop zoeken dan de andere EV’s van het merk. Een missie waarbij een opvallend kleedje hoort.

53.300 €
  • Score redactie 15.95 /20

De nieuwe Peugeot 3008 heeft grote schoenen te vullen, want hij moet in de voetsporen treden van een model dat het segment van de compacte SUV’s helemaal op zijn kop wist te zetten. Bij zijn debuut in 2016 zorgde de vorige 3008 voor een echt wow-effect met zijn originele designkeuzes, zowel voor koetswerk als interieur overigens. Het succes bleef niet uit: op zeven jaar tijd werden er meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht.

Zijn opvolger gooit het nu noodgedwongen over een andere boeg: in deze tijden kon hij niet anders dan overschakelen op elektrische aandrijving. Al houdt Peugeot nog een slag om de arm: deze derde generatie van de 3008 is er ook nog als microhybride 1.2-turbo van 136 pk (een variant van de PureTech die de problematische distributieriem omruilde voor een ketting). Later dit jaar volgt eveneens een plug-in­hybride versie. Maar de klemtoon ligt dus wel degelijk op de E-3008, en dat is dan ook de variant die we hier voorrijden. 

Fastback

Aangezien het enorme succes van de 3008 voor een groot deel gebaseerd was op zijn look, wil ook zijn opvolger zieltjes winnen met zijn voorkomen. Met dat verschil dat hij zich nu als coupé-SUV profileert – al horen ze bij Peugeot liever de term ‘SUV-fastback’, waarmee ze in Frankrijk willen gezegd hebben dat de aflopende daklijn niet ten koste gaat van de hoofdruimte voor de achterste inzittenden. Hoe dan ook vertoont de nieuwe Peugeot 3008 erg strakke lijnen, met een aflopend dak een bijna rechte voor- en achterkant.

Een gedurfde look, die nog grotendeels toe te schrijven is aan de ex-hoofddesigner van het merk, Gilles Vidal. De eerste schetsen voor deze 3008 werden namelijk al in 2018 op papier gezet, terwijl Vidal pas in de zomer van 2020 de overstap maakte naar concurrent Renault. Los van zijn lijnenspel is de nieuwe 3008 bijna 9,5 centimeter gegroeid in de lengte en 5,4 centimeter in de breedte; in de hoogte kwam er bijna 2 centimeter bij. Bovendien kiest hij voor grote wielen: standaard zijn de velgen al 19 duim groot, voor de GT is dat zelfs nog een maatje meer.

Foto’s : Jonathan Godin

  • Uitgesproken visuele identiteit, origineel interieur
  • Compromis comfort-dynamisme, geluiddemping
  • Redelijk verbruik en interessant rijbereik
  • Volledig digitale interface
  • Zwaargewicht
  • Zicht achteruit, geen achterruitwisser

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker