Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 A : Even praktisch, maar dynamischer

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met zijn 130 pk en 300 Nm garandeert deze Berlingo een comfortabele respons en zit hij compacte berlines met een gelijkwaardige motor op de hielen. Zijn weggedrag is stabiel en sereen, dankzij de verder uit elkaar staande wielen (en in het geval van onze Shine XTR ook zeventienduimwielen met 205-banden). De positieve invloed van het EMP2-platform vooraan maakt de Berlingo veel aangenamer. De uitstekend afgestelde automaat weet het potentieel van de motor perfect te benutten.

  • Veiligheid

    Naast een degelijke standaarduitrusting qua veiligheid (zes airbags, een automatische noodremfunctie en een spoorassistent) heeft de Berlingo standaard of als optie recht op 19 rijhulp-systemen. Sommige technologie is nieuw voor een bestelbreak, zoals een head-updisplay, automatische grote lichten en, vooral, 360-gradencamera’s en een adaptieve snelheidsregelaar, die de Berlingo semiautonoom maken in files. De trekkrachthulp Grip Control is een optie.

  • Comfort

    De schokdemping garandeert een uitstekend comfort. De Berlingo heeft echt niets meer van een opgesmukte bestelwagen en kan de rol van een echte eenvolumer vervullen. De 1.5 BlueHDi draait in de hoogste versnellingen minder dan 2.000 o/m en houdt zich daardoor discreet. Voorin is de ruimte royaal, achterin ook, in die zin dat de drie zittingen identiek zijn. De stoelen zijn goed, maar missen wat zachtheid en zijdelingse steun. De ergonomie is doordacht.

  • Praktische kant

    Een Berlingo kies je natuurlijk voor zijn functionaliteit: ruimte te over, moduleerbare achterstoelen, een achterruit die apart open kan, twee schuifdeuren met voortaan conventionele elektrische zijruiten, enzovoort. Het enige minpuntje is de erg zware en grote achterklep. Voor wie toch nog meer ruimte nodig heeft, is er de Berlingo XL, met 30 centimeter extra. In die versie is de derde zitrij verschuifbaar (niet in de gewone versie), maar de Modutop is er niet mogelijk in.

  • Connectiviteit

    Onze Shine XTR beschikte al over een degelijk infotainmentsysteem dat we al kennen van bij Citroën, maar waarvan de aanraaktoetsen soms nog niet optimaal reageren. Voor de navigatie moet je wel bijbetalen, maar niet veel. De stembediening werkt goed en komt van pas tijdens het rijden. De integratie van smartphones is erg volledig, want zowel Mirrorlink als Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij, terwijl ook een inductielader beschikbaar is.

  • Budget

    Grosso modo gaat het dieselgamma van de Berlingo van 20.000 tot 30.000 euro. Er zijn vier uitrustings-niveaus en die kunnen worden aangevuld met best wat opties – apart of in packs. Met onze krachtige motor en zijn automaat is de Berlingo natuurlijk niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat voor terug. Bovendien zou deze dieselversie nog wel wat jaren toegelaten moeten blijven in steden. Zijn verbruik is makkelijk onder de 6 l/100 km te houden.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 A : Even praktisch, maar dynamischer
Conclusie / Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 A : Even praktisch, maar dynamischer

Voor liefhebbers van het genre heeft de nieuwe Berlingo heel wat te bieden. Deze topversie bulkt van de uitrusting, kan een geslaagde motor-versnellingsbakcombinatie naar voren schuiven en vormt in zijn soort een aanbod dat absoluut gezien moeilijk op een fout te betrappen is. Zelfs zijn koetswerk, dat nog altijd wat blokkendoosachtig aandoet, pakt uit met details die herinneren aan de SUV-wereld, als om de klant nog meer te verleiden. De prijs? Die is wel aan de hoge kant, maar hij is gerechtvaardigd gezien de moderne en uitgebreide uitrusting, en bovendien is hij niet veel hoger dan voor de vorige generatie. Het is nu vooral afwachten wat zijn tweelingbroers binnen de PSA-groep te bieden hebben...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op