Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Honda Civic Type R : een krachtige comeback

In het kort

  • Techniek

    Vaarwel vrije ademhaling: Honda’s nieuwe tweeliter kiest voor een turbo. Toch heeft hij nog altijd een variabele distributie (VTEC), maar enkel op de uitlaat, om de turbo sneller aan te jagen – al blijft een lichte reactietijd merkbaar. De motor is verder expressief, zowel qua geluid als qua vermogen bij alle toeren. Knap werk, zelfs al vertoont hij uiteraard een ander karakter dan zijn voorgangers. De manuele zesbak verdient enkel lof, zowel voor zijn bediening als voor de spreiding.

  • Wegligging

    De Civic Type R is bewust lekker ouderwets. Of toch qua sensaties: ondanks de losse fusee blijven nog wat koppelreacties voelbaar en blijft het stuur af en toe wat ‘hangen’. Zelfs op de weg reageert het stuur niet altijd lineair bij het uitaccelereren (de auto hapt dan brutaal naar de binnenkant van de bocht). Kortom, als bestuurder moet je bij de pinken zijn, maar dat maakt het net zo boeiend. De Civic Type R is van het brutale soort, een beetje zoals een Renault Mégane R.S..

  • Veiligheid

    Zelfs met Type R-logo verwaarloost de Civic zijn veiligheidsuitrusting niet. Of toch niet in zijn topversie GT, die 2.500 euro meer kost en onder andere een spoorassistent, een automatische remfunctie in de stad, een dodehoekcontrole en een botswaarschuwing krijgt. Niet slecht voor een sportieveling. Voor de rest blijft dit natuurlijk een Civic als een andere. Er is dan ook geen reden waarom hij het minder goed zou doen bij de beoordeling door EuroNCAP.

  • Comfort

    Wie een sportieveling van dit kaliber koopt, weet dat hij enkele toegevingen op comfortvlak moet doen – een blik op de banden met flankhoogte 45 zegt genoeg. De Civic is dan ook behoorlijk hard voor zijn passagiers, en die opmerking geldt des te meer in de +R-modus, die de adaptieve schokdempers nog eens 30 procent stugger maakt. Ook de geluiddemping is die van een sportieve auto, waarbij vooral de motor altijd goed hoorbaar blijft.

  • Praktische kant

    Sportieveling of niet, het interieur van de Type R blijft even functioneel als dat van een klassieke Civic. Alleen de Magic Seats-functie van de achterbank (waarbij de zitting rechtopgezet kan worden tegen de leuning), is om gewichtsredenen geschrapt. De Civic Type R kan ook maar vier mensen meer vervoeren, maar dan wel met al hun bagage, want de koffer verloor niet aan inhoud of toegankelijkheid. Bovendien is de specifieke achterbank nog altijd neerklapbaar.

  • Budget

    Met een instapprijs van 34.000 euro is de Civic Type R beduidend minder duur dan een minder krachtige VW Golf R of dan de toekomstige Ford Focus RS. Daarmee biedt hij een verhouding prijs-uitrusting en prijs-prestaties van de bovenste plank, ver voor die van een Renault Mégane R.S. (33.400 euro met Cup-pakket). De herverkoopwaarde inschatten is voor dit soort auto’s nooit makkelijk, maar Honda kan in elk geval bogen op een uitstekende betrouwbaarheidsreputatie.

Honda Civic Type R : een krachtige comeback
Conclusie / Honda Civic Type R : een krachtige comeback

Honda maakt een krachtige comeback met deze Civic Type R, die alle kenmerken heeft van een brutale en karaktervolle sportieveling. Tot groot jolijt van de fans, al moeten die daar wel een prijs voor betalen in de alledaagse praktijk, vooral in de vorm van een stugge ophanging. Zijn messcherpe en zelfs venijnige kantje vormt de essentie van zijn prestaties van de bovenste plank en zijn doorgedreven algemene efficiëntie. De Integra Type R van de jaren negentig heeft een waardige opvolger gevonden, voor een prijs die vergelijkbaar is met die van een Renault Mégane R.S. (33.400 euro met Cup-pakket), maar veel lager ligt dan die van een Volkswagen Golf R (39.970 euro) of de volgende Ford Focus RS (38.300 euro). Al wordt die laatste veel krachtiger (350 pk) en krijgt hij vierwielaandrijving.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars