Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Honda Civic Type R : een krachtige comeback

Geschreven door David Leclercq op

Honda keert (eindelijk) terug naar de wereld van de sportievelingen. Niet alleen met de NSX in 2016, maar nu al met de Civic Type R, de snelste voorwielaandrijver van het moment op de Nürburgring.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.57 /20

Een tijd van 7 minuten 50 seconden: meer had de Civic Type R afgelopen lente niet nodig om de Nordschleife van de Nürburgring te verslinden, een tracé dat zich de afgelopen jaren heeft opgeworpen als de scherprechter voor sportieve en prestatiegerichte modellen. Daarmee neemt de Japanner de leiding in zijn segment, tot scha en schande van de Renault Mégane R.S (7’54”) en de Seat Leon Cupra R (7’58”).

En de Honda heeft zelfs nog marge, want in tegenstelling tot zijn twee rivalen reed de record-Type R op ‘gewone’ zomerbanden en niet op semislicks, waarmee je volgens experts in dit soort oefeningen een halve seconde per kilometer kunt winnen. Hoedje af dus, al is de strijd nog niet gestreden, met de nakende komst van de Ford Focus RS, die met zijn 350 pk en vierwielaandrijving ongetwijfeld zal proberen om de titel van snelste middenklasser te veroveren.

Maar Honda’s mediastunt staat vooral symbool voor de strategische verandering bij het Japanse merk, dat zich sinds een paar jaar volledig op ecologie richtte, met hybride voertuigen of brandstofcelauto’s. En daarin komt nu toch wat verandering: groene auto’s blijven prioritair voor de Japanners, maar daarnaast is er nu ook ruimte om wat meer zinnenprikkelende modellen te ontwikkelen. Op die manier wil Honda zijn deelname aan het WTCC- en vooral F1-kampioenschap (als motorleverancier voor McLaren) verzilveren. In die context moeten we de terugkeer situeren van de NSX, die in de lente van 2016 na een lange periode van afwezigheid terugkeert naar de markt. In afwachting rolt de nieuwe Civic Type R nu al met zijn spierballen.

  • Flitsende prestaties
  • Waardige sportieveling
  • Trekkracht en precisie voortrein
  • Degelijke bedieningsorganen (versnellingsbak)
  • Steun voorstoelen
  • Verhouding prijs-prestaties, prijs-uitrusting
  • Venijnige trekjes, moeilijk te temmen
  • Weinig discreet koetswerk
  • Problematisch zicht achteruit
  • Stugge ophanging, comfort
  • Kleine tank (50 liter), rijbereik
  • Instap voorin (hoge randen kuipstoelen)

In dit artikel : Honda, Honda Civic

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars