Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Hyundai Kona EV 64 kWh : Voor het grote publiek

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    De stilte, souplesse en levendigheid van de elektromotor gaan nooit vervelen. Dankzij zijn lage zwaartepunt voelt de Kona EV nooit zo zwaar aan als hij in werkelijkheid is, hoewel hij toch eerder aanzet tot een rustige rijstijl. De regelbare remenergie­recuperatie is efficiënt, waarbij je probleemloos kunt rijden volgens het one pedal-principe. Het stuur is licht en centreert goed, maar leent zich minder goed tot een dynamisch potje sturen.

  • Veiligheid

    Onze testwagen was een topversie, uitgerust met een hele rist rijhulpsystemen die ingrijpen op het stuur en de remmen, maar gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden. Jammer dat de intelligente snelheidsregelaar een ronduit overdreven afstand met de voorligger oplegt. De ledkoplampen van de Sky-versie geven blijk van een opmerkelijke efficiëntie. We kunnen nog meegeven dat de Kona op benzine op de EuroNCAP-tests een score van vijf sterren heeft behaald.

  • Comfort

    Hoewel de filtering van een goed niveau is, betaalt de Kona EV bij het in- en uitveren de tol voor zijn hoge gewicht. Golvingen in het wegdek kunnen zo aanleiding geven tot contact met de aanslagpunten van de schokdempers. Verder is de rijhouding onnodig hoog en zijn de lederen stoelen van de Sky-uitvoering wat hard. De ruimte achterin is redelijk, zonder meer. Om de batterij te sparen kan de ventilatie ook alleen aan bestuurderszijde ingeschakeld worden.

  • Praktische kant

    Zoals gebruikelijk bij dit soort voertuigen stelt de toegankelijkheid geen enkel probleem. Voorin ontbreekt het niet aan bergruimte, terwijl de praktische aspecten achterin veeleer beperkt zijn (geen ventilatie en geen 12-volt- of USB-aansluiting). Met zijn 329 liter heeft de koffer maar een bescheiden laadvolume en bovendien is zijn moduleerbaarheid beperkt. De standaarduitrusting van de topversie is heel riant en de afwerking is verzorgd.

  • Connectiviteit

    Het infotainmentsysteem mist responsiviteit. Nadat je een paar keer herhaaldelijk het scherm hebt aangetikt, heb je door dat je gewoon wat geduld moet oefenen. Voor het overige biedt de navigatie volledige voldoening, net zoals de geluidskwaliteit van de audio-installatie. De menu’s zijn logisch en intuïtief opgebouwd. Een goed punt voor de personaliseerbare toets, waarmee het met name mogelijk is om bij nachtelijke ritten het scherm uit te schakelen.

  • Budget

    De garantie is genereus, zoals we van Hyundai gewend zijn. Anderzijds zijn de onderhoudsintervallen vrij kort (15.000 kilometer), temeer omdat een elektrische aandrijving in principe minder onderhoud vergt. Bovendien hoef je maar zelden gebruik te maken van de remmen… Met een prijskaartje van 49.648 euro is onze testauto zeer duur voor een auto uit deze categorie. Anderzijds is hij even veelzijdig als een klassieke auto en laden kost minder dan tanken.

Hyundai Kona EV 64 kWh : Voor het grote publiek
Conclusie / Hyundai Kona EV 64 kWh : Voor het grote publiek

In zijn versie met 64 kWh-batterij is het met de Kona EV een beetje zoals met een airco, automatische koplampen of een regensensor: als je er eenmaal van geproefd hebt, kun je niet meer zonder. Van de geneugten van elektrisch rijden (in alle stilte en met een koppel dat altijd onmiddellijk beschikbaar is) waren we al langer overtuigd, en nu maakt de Kona ook komaf met onze range anxiety. Maar ondanks een (minimaal) rijbereik van 400 kilometer, een heel hedendaagse look (hoewel niet iedereen fan is van de gesloten grille), zeer overtuigende prestaties en een meer dan volledige uitrusting, blijft er nog altijd één drempel: de prijs. Want om 42.000 euro te willen neertellen voor een compacte auto met een beperkte gezinsroeping, moet je echt wel groen bloed door je aderen hebben stromen. De meest fervente voorstanders van elektrisch rijden zullen antwoorden dat er ook een minder dure en nauwelijks minder veelzijdige versie is. En ze hebben nog gelijk ook…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op