Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda 6 2.0 SkyActiv-G 163: Tegen de stroom in

In het kort

  • Rijdynamiek

    De Mazda 6 houdt koppig vast aan atmosferische benzinemotoren. Zijn minder koppelrijke tweeliter blijkt echter erg zuinig en slaagt erin om in reële omstandigheden de officiële cijfers te evenaren (en zelfs beter te doen). Hij vormt een uitstekende tandem met de goed gespreide zesversnellingsbak. Om het volledige potentieel van de 163 pk te benutten is het echter schakelen geblazen en moet je in de toeren klimmen, een gewoonte die we bijna verleerd waren.

  • Veiligheid

    Deze grote middenklasser kan prat gaan op een zeer volledige basisuitrusting. Wat veiligheid betreft, omvat die een dodehoekcontrole, een automatische noodremfunctie, verkeersbordherkenning, een spoorassistent en een adaptieve snelheidsregelaar. Inzake verlichting combineren de koplampen met twintig leds van onze SkyCruise ook de functies mistlampen en bochtverlichting.

  • Comfort

    De doorgevoerde verbeteringen waren vooral gericht op het weggedrag. Het herwerkte onderstel doet de wielen lineairder in- en uitveren, met als resultaat een betere controle van koetswerkbewegingen en een toegenomen comfort. De stoelen zijn nieuw, met bredere kussens en een zachtere vulling. Ze kunnen als optie ventileerbaar zijn en vergroten samen met de verbeterde geluiddemping het rijcomfort.

  • Praktische kant

    De koffer biedt een respectabel laadvolume van 480 liter, maar door het korte kofferdeksel is de laadopening aan de krappe kant (45 centimeter in de hoogte). Vier volwassenen kunnen met gemak plaatsnemen in de Mazda 6, maar aan het comfort van de achterste inzittenden werd minder aandacht besteed. De middelste plaats is er nog altijd enkel voor occasioneel gebruik. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, maar heeft geen skiluik.

  • Connectiviteit

    Het MZD-systeem, dat als een tablet trots boven het dashboard uittorent, heeft een aanraakscherm van 8 duim. Het is gebruiksvriendelijk, maar wordt een dagje ouder, met basic graphics en zonder onlinediensten. Een groot voordeel is echter dat het standaard is, net als de head-updisplay, waarop de nodige rijgegevens duidelijk worden weergegeven. De tellers verschijnen op een lcd-scherm van 7 duim, maar het gaat gewoon om ‘analoge’ wijzerplaten en een boordcomputer.

  • Budget

    De instapversie van de Mazda 6, met 145 pk, kost 30.590 euro. Voor de variant met 163 pk uit deze test moet je rekenen op 31.590 euro voor de uitvoering SkyDrive en 34.990 euro voor de topversie SkyCruise. Die instapprijs kan hoog lijken, maar niet als je rekening houdt met de indrukwekkende standaarduitrusting. Met gelijkwaardige uitrusting is de Mazda 6 zo’n 2.500 euro minder duur dan zijn rivalen.

Mazda 6 2.0 SkyActiv-G 163: Tegen de stroom in
Conclusie / Mazda 6 2.0 SkyActiv-G 163: Tegen de stroom in

Met zijn geperfectioneerde motoren geeft Mazda de fervente aanhangers van downsizing lik op stuk. Wat deze atmosferische tweeliter van de Mazda 6 mist aan koppel, compenseert hij met een voorbeeldige zuinigheid en een uiterst stille werking. En dat is nog niet alles: de topversies zijn bijzonder goed uitgerust en zijn basisuitrusting doet sommige van zijn concurrenten blozen. Kortom, de Mazda 6 gaat onverstoorbaar door op de ingeslagen weg, maar doorstaat meer dan ooit de vergelijking met de premiummodellen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker