Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda 6 Wagon 2.2 SkyActiv-D 150

In het kort

  • Techniek

    De 2.2 SkyActiv-D bulkt van de vernieuwende technologie, maar levert daarom geen uitzonderlijk hoog vermogen. Hij onderscheidt zich wel door zijn uitzonderlijk soepele en gewillige karakter. De manuele zesversnellingsbak schakelt licht, snel en aangenaam en is goed gespreid. Het verbruik is opvallend laag, maar het veelbelovende normverbruik haalt hij niet. Opmerkelijk is dat hij al aan de Euro 6-uitstootnormen voldoet zonder een beroep te doen op een stikstofoxidefilter.

  • Wegligging

    De Mazda 6 is bij de generatiewissel fors gegroeid, maar werd toch niet zwaarder dan zijn voorganger. De lange wielbasis maakt hem iets minder levendig, maar desondanks rijdt hij nog steeds prettig. Hij vertoont vooral een neutraal evenwicht en wordt uitstekend bijgestaan door het mooie veer-dempercompromis, dat comfort met alerte reacties combineert. Het elektrisch bekrachtigde stuur voldoet aan de standaarden in het segment zonder zich te onderscheiden.

  • Veiligheid

    De veiligheidsuitrusting van de 6 is hoogstaand, met onder meer een bandendrukcontrole en Iso_x-bevestigingspunten, en kan nog worden uitgebreid met een stadsremhulp, dodehoeksensoren, een spoorassistent en een afstandsradar gekoppeld aan de snelheidsregelaar. Helaas zijn die opties niet op alle uitrustingsniveaus verkrijgbaar. Op een EuroNCAP-score is het nog even wachten: de onafhankelijke instantie heeft de nieuwe 6 nog niet aan zijn veiligheidsbeoordeling onderworpen.

  • Comfort

    Als er één vlak is waarop de 6 vooruitgang heeft geboekt, is het wel op dat van het comfort. Het interieur werd veel ruimer, zowel in de lengte als in de breedte, en de geluiddemping is er met grote sprongen op vooruitgegaan, zowel wat rolgeluiden betreft als voor de motor. De stoelen zitten uitstekend en ook achterin is het aangenaam toeven, op een bank die twee volwassenen goed ondersteunt. De ophanging ten slotte filtert zeer goed.

  • Praktische kant

    Onze break bleek praktisch, met veel bergvakken in het interieur, sjorogen en -riemen allerhande in de koffer, een bagagescherm dat met de kofferklep mee omhoog scharniert, en 12-voltaansluitingen in het interieur en de koffer. Het handige Karakuri-systeem (waarmee je de achterbank kunt neerklappen met een ruk aan een hendel) is gebleven en de laadvloer die je daarmee bekomt, is perfect vlak. De afwerking staat op een hoog niveau en de uitrusting is al vanaf het basisniveau erg volledig.

  • Budget

    De onderhouds- en garantievoorwaarden zijn beter dan gemiddeld. Voor zijn basisprijs van 27.190 euro biedt de Mazda 6 SkyActiv-D 150 erg veel uitrusting, maar de Active (28.990 euro) is de 'pick of the range'. Die heeft namelijk alles wat je nodig hebt en meer, en biedt ook toegang tot enkele interessante opties. Het beperkende optiebeleid van Mazda is wel een tegenvaller: je bent aangewezen op de niveaus zoals de constructeur die vastlegt; afzonderlijke opties zijn er niet of nauwelijks.

Mazda 6 Wagon 2.2 SkyActiv-D 150
Conclusie / Mazda 6 Wagon 2.2 SkyActiv-D 150

De nieuwe Mazda 6 is een geslaagde auto. Hij zal de liefhebber van mooie technologie verleiden, die spontaan gaat likkebaarden bij het zien van de waslijst aan innovatieve techniek, maar ook de meer alledaagse gebruiker, dankzij veel binnenruimte, een praktische koffer vol slimme details en een afwerking van het hoogste niveau. In een wereld waar verbruik en CO2-uitstoot steeds meer doorwegen op de fiscaliteit, blijkt de pittige SkyActiv-dieselmotor bovendien een budgetvriendelijke oplossing, terwijl het prettige rijgedrag wordt gecombineerd met veel comfort. De enige nadelen komen van het ietwat beperkende Aziatische uitrustingsbeleid in pakketten, die het prijskaartje kunnen opdrijven, en de grote cilinderinhoud, die weegt op de verkeersbelasting en de BIV in Brussel en Wallonië.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars