Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 Elegance

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Om het verbruik en de uitstoot te kunnen reduceren zonder het rijplezier aan te tasten heeft Mazda veelvuldig gebruikgemaakt van staalsoorten met extreem hoge buig- en torsieweerstand. Die maken het mogelijk om een grotere stijfheid te verkrijgen (45 procent meer in vergelijking met de vorige 6 in breakversie) en tegelijk het gewicht terug te dringen. Verder worden de scharnierpunten versterkt met elementen van een extreem stijf en licht soort schuim dat in vormen wordt gespoten en daarna uithardt. Zelfs het vensterglas is onder de loep genomen om minder te wegen. De 2.2-diesel levert naar keuze 150 pk en 380 Nm of 175 pk en 420 Nm. Hoogst uitzonderlijk is de compressieverhouding: 14,0:1. Dat is extreem laag voor een diesel. Mazda heeft met andere woorden hard moeten werken om de diesel onder een zo lage druk vanzelf te laten ontbranden. Een laatste slimmigheid die uniek is voor Mazda, is het zogenoemde i-Eloop: wanneer je afremt op de motor, wordt zoals in zoveel moderne auto's de alternator extra aan het werk gezet om de bewegingsenergie in stroom om te zetten zonder de motor te belasten. Maar in de plaats van een traditionele autobatterij koos Mazda voor een supercondensator, die een plaats kreeg links vooraan, net achter de bumper.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6